Skal du lade elbil hjemme har du to muligheter:

  • Lade via stikkontakt, men da kun under visse forutsetninger.
  • Lade via ladeboks/vegglader

Lade via stikkontakt / Schuko-kontakt

Fordeler:

  • Er trolig den rimeligste løsningen.
  • Passer i de aller fleste hus, uansett forutsetninger.

Ulemper:

  • Lav effekt, altså tar det lang tid å lade.
  • Kan være brannfarlig hvis ikke anlegget er tilpasset bruken.  
  • Mye potensiell feilbruk som sliter på kontakten og kan være brannfarlig.

Du kan lade bilen din med vanlig stikkontakt hvis anlegget er bygget for det. Da benyttes ladeledningen som ble levert med bilen. Den kalles for en Mode 2-kontakt, og er en spesialtilpasset ladekontakt. 

Maks ladestrøm vil kunne være mellom 8A og 16A, men regelverket tillater maks 10A ladestrøm. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt.

Les mer om hjemmelading

Dette trenger du for å lade via stikkontakt/Schuko-kontakt:

  • Egen kurs til stikkontakten elbilen plugges inn i.
  • Kursen skal være maks 10 A 
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B

Kontakt gjerne en sertifisert el-installatør før du kjøper elbil, og få en vurdering av strømnettet ditt.

Gi installatøren følgende informasjon:

  • Bilde av sikringsskap. 
  • Byggeår for bolig, samt informasjon om strømbruk og oppvarming av huset. 
  • Avstand til ladepunkt/stikkontakt. 
  • Forklar ladebehov. Hvor mange biler som skal lade og bruksmønster, altså hvor langt dere tror dere vil kjøre daglig.

Lade med vegglader

Fordeler:

  • Betydelig raskere lading
  • Brannsikkert 
  • Kan gi flere bruksmuligheter, som tidsinstilling av ladetid og betalingsløsninger.

Ulemper:              

  • En dyr løsning
  • Kan bety mindre kosmetiske endringer på hus, med synlige ledninger.
  • Skal helst stå under tak. Kan være nødvendig med overbyggsløsning. 
  • Kan ha begrenset effekt om vinteren, grunnet høyere strømbruk ellers.

En ladeboks, eller Mode 3 som det også kalles, er en fastmontert lader som installeres hjemme.  Ladeboksen gir mulighet for høyere ladefart, hvis du har nok strøm inn til huset. Det er en sikker lademåte, solid og eliminerer feilbruk. Kabelen kan være avtakbar eller fastmontert.

Hvis veggladeren brukes av flere biler, kan finnes det løsninger som ikke er merkespesifikke. Da er det lurt å velge en ladeboks med løs Type 2-kontakt, så flere biler har mulighet for lading.

Fra 1. november 2017 ble det forøvrig bestemt at alle nye offentlige ladestasjoner skal være av Mode 3-lader med Type 2-kontakt. Det gjelder nye ladestasjoner, samt når eldre ladestasjoner oppgraderes. Det betyr at du i løpet av få år ikke får ladet med annet enn Type 2-kontakt.  På sikt skal du kunne kjøre Oslo-Roma og ha samme ladestandard hele veien. Oslo kommune oppgraderer alle sine gamle Schuko-ladepunkter til Type 2.

Dette sier myndighetene og elektrikeren om hjemmelading

Hvorfor bør du investere i en ladeboks?

DSB: Man får så mange fordeler på kjøpet med ladeboks. Blant annet får man tilgang til hurtiglading hvis strømnettet tillater det. Viktigste argument er at det er det mest brannsikre alternativet.

Elektriker: En ladestasjon koster, men det er viktig å fordele kostnaden over bilens levealder. En ladeboks varer i hvert fall ti år. Vi har til dags dato ikke møtt på et hus der vi ikke kan installere ladeboks, og gi kunden raskere lading. Mange vil ha maks effekt fra ladeboksen, men kan nektes endring av hovedsikringen grunnet gammel trafo i nabolaget. Derfor kan det være lønnsomt å kontakte en el-installatør om forhøre seg om muligheten allerede før man kjøper elbil.

Hva trenger jeg av ladeeffekt?

Hovedkursen er avgjørende for hvor raskt du får ladet elbilen din. Selv om du med vegglader kan få semi-hurtigladerløsning, er det ikke alltid mulig eller nødvendig å gå for den dyreste løsningen.

– Vi erfarer at mange har ladeangst og rekkeviddeangst og tar litt for godt i når de investerer i ladeboks. Kjører du 5-10 mil om dagen er det mer enn nok med 16A. Da kan du la batteriet stå og lade over natten. Det trenger ikke være ferdig på 4 timer, bare fordi du kan. Har du mer ladebehov enn 10-15 mil kan det være greit å gå til 20 A, men de fleste har sjelden behov for det. For lengre turer kan man lade mens man er på farten. Slik kan du holde kostnadene nede, sier Helge Larsen i Oslo Vest Elektro.

Hva koster en ladeboks?

Kostnadene for en ladeboks varierer etter hva som trengs av oppgradering av strømnett, hvor langt unna sikringsskapet ladepunktet er og hvor mye effekt du vil ha.

Et par eksempler i dagens marked viser at prisene spriker mellom 14.000 kroner for ladeboksene med minst effekt og opp mot 20.000 kroner for de med mer effekt. Teslas originale vegglader koster rundt 5000 kroner uten montering, og denne har heller ikke jordfeilvern av type B innebygd.

Installeringen tar ofte 3-4 timer.

Hva skal jeg spørre elektrikeren om?

  • Få prisoverslag fra en sertifisert el-installatør ved å sende en mail med følgende info:
  • Spør om de har erfaring med installering av ladebokser, og hva de anbefaler av produkter.
  • Bilde av sikringsskap.
  • Byggeår for bolig, samt informasjon om strømbruk og oppvarming av huset.
  • Avstand til ladepunkt/stikkontakt.
  • Forklar ladebehov. Hvor mange biler som skal lade og bruksmønster, altså hvor langt dere tror dere vil kjøre daglig.

NAF anbefaler ladeboks

NAF, DSB og Oslo Vest Elektro kan ikke understreke nok hvor viktig det er å ta brannsikkerhet på alvor.

Derfor råder NAF å installere ladeboks hjemme. Vi får støtte av DSB.

– Lading sporadisk eller på reise er ikke noe problem. Men der du lader dag ut og dag inn øker sannsynligheten for brann. Hvis man undersøker stikkontakten ofte og sjekker at for at den ikke er glovarm, som er tegnet på varmegang, så går det bra trolig i mange år. Men en slik kontroll gjør folk sjeldent.  Det er derfor vi anbefaler ladeboks, sier Ween Grav i DSB.

Fordeler ved ladeboks:

  • Ladeboks er en brannsikker løsning, som gir langt flere muligheter enn lading via stikkontakt. 
  • Ladeboks er en investering som burde inkluderes i elbilbudsjettet. 
  • Få en vurdering av elektriker allerede før kjøp av elbil, for å få klarhet i hva dine lademuligheter er hjemme. 
  • Vurder ut i fra elektrikerns anbefalinger og eventuelle kostnader forbundet med oppgradering av strømnettet, hva det totale elbil-budsjettet ditt faktisk er. 
  • Husk at en ladeboks har en levetid på opp mot 10 år, i mange tilfeller.

Hva koster det meg i strøm å lade hjemme?

Prisen for hjemmelading er den vanlige strømprisen inkludert nettleie, altså rundt én krone per kWh. Det tilsvarer omtrent to kroner per mil for en vanlig elbil. Hvis du kjører 15.000 km i året med elbilen koster «drivstoffet» deg ca. 3000 kroner.  Dette avhenger selvfølgelig av kjørestil, topografi, temperatur m.m.

 

 

 

Bildetekst: Ladeledningen som følger med bilen, har en ende som passer i vanlig stikkontakt, også kjent som Schuko-kontakt. På ledningen henger en liten boks, som styrer ladestrømmen og overvåker stikkontakten.

Bildetekst: 
Feilbruk:Ved befaring erfarer både DSB og elektrikerne mye feilbruk av ladere. -Ofte henger laderen og drar i kontakten. Ladekladden kan bli oppmot 3 kilo, men kontakten tåler kun 0.5 kg. Det er viktig å lage et oppheng eller en hylle som boksen kan henge i. Hvis ikke, vil det tilslutt gå varmegang i stikkontakten og støpselet blir ødelagt.

Bildetekst: 
Feilbruk 2: Aldri, under noen omstendigheter bruk skjøteledning for å lade elbilen.