Kort fortalt om lading av Tesla Model 3

  • Du må betale for hurtiglading, også på Teslas Superchargere.
  • Model 3 bruker standarden CCS, som er utbygget hos alle ladeoperatører.
  • Et driftsvarmt batteri som ikke er for tomt eller nesten fullt tar hurtiglading raskest.

Mange er «førstereis» med elbil

Tusenvis av Tesla Model 3 ruller på norske veier og slår alle salgsrekorder. NAF har grunn til å tro at mange Model 3-kunder også eier elbil for første gang, og dermed kommer spørsmålene om lading, standarder og priser.

Hva betyr CCS og hvem bruker CCS?

Ladestandarden CCS betyr Combined Charging System, og er egentlig en kombinasjon av to standarder. Dette gir en ladeeffekt opp mot 350 kilowatt rent teoretisk.

CCS brukes av blant annet Jaguar, Volkswagen Group, Renault, General Motors, BMW, Ford, Kia, Hyundai og altså Tesla Model 3. Konkurrerende ladestandarder er japanske CHAdeMO og selvsagt Type 2 DC, som brukes på Teslas Supercharger.

Hvilke ladere har CCS?

Alle de største leverandørene av lading i Norge bruker CCS, slik som Fortum, Grønn Kontakt og Ionity. I tillegg bygges alle Teslas Superchargere om fortløpende, slik at ladestolpene får to ledninger. Én med CCS, og én med Teslas vanlige Type 2 DC-ladestandard for Model S og Model X.

CCS er hurtiglading. Det betyr at du må til en hurtigladestasjon for å hurtiglade.

Hva koster det å lade en Model 3?

I Norge selges strømmen per påbegynte minutt hos kommersielle aktører. Legg merke til at noen hurtigladere tilbyr både «hurtiglading» og «superhurtiglading», sistnevnte til høyere pris. Vanlig hurtiglading ligger på rundt 2.50 per påbegynte minutt, før eventuelle rabatter.

Noen steder kan prisene per minutt være høyere. Dette gjelder for eksempel ladestasjoner som vanligvis har lite trafikk utenom på utfartsdager i ferier.

For Teslas Supercharger-nettverk gjelder egne satser, se eget avsnitt.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon

Hvordan betaler jeg for hurtiglading?

Hurtigladere finner du over hele landet, og de største kommersielle leverandørene er Fortum Charge&Drive og Grønn Kontakt. Begge har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side».

Sjekk leverandørenes egne betingelser. Laderne starter du med en liten brikke, og på nettsidene deres kobler du betalingskortet ditt til brikken. Du kan også starte ladingen i appen eller via sms.

De første gangene du lader føles ladestasjonene litt plundrete. Brukergrensesnittet er nok litt mer komplisert enn en bensinpumpe der du stikker inn betalingskortet, fyller drivstoff og avslutter. Men med litt trening blir du fort vant til ladestasjonene.

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

Hvordan lader jeg på Teslas Superchargere?

Tesla har selv et eget ladenettverk i store deler av Europa, og informasjon om ladestasjoner ligger i navigasjonsanlegget i bilen. Legger du inn en rute vil bilen selv anbefale hvor du bør lade på vei til målet, og hvor lenge det er nødvendig å lade. Du vil også se hvor mange ladere som er opptatt med sanntidsdata fra Tesla, i tillegg til opplysninger om servering og toaletter på stedet.

Den ene store forskjellen fra Tesla Model X og S er at du må velge en Supercharger som er bygget om til CCS. På superladestasjonene vil du finne ladestolper der det står «Model 3 priority». Selv om disse stolpene også har Teslas vanlige ladekabel for Model X og S, er meningen at det først og fremst er Model 3-kunder som skal bruke de ombygde stolpene, dersom det er andre ladestolper ledig som ikke har CCS. Ombygging til CCS på Teslas superchargernettverk gjøres fortløpende, og i navigasjonsanlegget på en Model 3 vil du kun se Model 3-forberedte ladere, og antallet ladestolper som vises er kun ladestolper med CCS. Ikke laderne for Model S og X. I skrivende stund har 48 av 51 Supercharger-stasjoner i Norge fått ladestolper med CCS.

Den andre store forskjellen er at Model 3-kunder må betale for ladingen (det samme med nyere Model S og X). Tidligere var superlading gratis for Tesla-eiere. Teslaer som er kjøpt med gratis superlading beholder dette ut bilens levetid.

Husk at du må holde inne knappen på ladekabelen når du trekker den ut av bilen etter lading.

Hva koster det å lade Model 3 på Tesla Supercharger?

I motsetning til kommersielle ladeaktører, setter Tesla en pris per kilowattime. Prisen varierer noe mellom ulike stasjoner, men er i snitt 1.70 per kilowattime i Norge. Dette er en god del billigere enn øvrige aktører.

Du trenger ikke gjøre noe spesielt når du bruker ladenettverket til Tesla, annet enn å ha et betalingskort registrert på Tesla-profilen din. Plugg inn laderen, og resten skjer av seg selv. Du vil se på skjermen hvor mye du har ladet for. Om du har kjøpt bil med en bestemt mengde gratis superlading, trekkes denne kreditten fra automatisk.

Hva er mest lønnsomt, per time eller per kilowatt?

Hos Fortum, Grønn Kontakt og andre kommersielle aktører betaler du per påbegynte minutt.

Det gjør at du bør tenke på følgende:

  • Et batteri som er kaldt, altså tidlig på kjøreturen, tar i mot lading saktere enn et driftsvarmt batteri. Det kan fint ta en time å få batteriet varmt på vinterstid.
  • Et batteri som er nesten tomt tar også i mot lading saktere, for å skåne batteriet. Dermed er det smartere å lade litt oftere og kortere enn å kjøre det nesten tomt før du lader.
  • Når batteriet nærmer seg fullt, senkes ladehastigheten, også dette for å skåne batteriet. Igjen, litt flere og kortere ladestopp er mye smartere enn å kjøre tomt for så å lade opp fullt.

Siden Teslas Superchargere fakturerer per kilowatt, og ikke per minutt, spiller det ikke så stor rolle om batteriet er kaldt, nesten tomt eller nesten fullt. Det eneste du taper er din egen tid på ladestasjonen, samt at det ikke er god kotyme å bruke lang tid (og ta opp plassen) for å fylle batteriet helt opp. Bruker du Superchargere som parkeringsplass når bilen har ladet nok, kan du bli fakturert for å ta opp plassen dersom stasjonen er minst 50 % full når ladeøkten er ferdig. Den såkalte sperreavgiften er på 4,05 kr per minutt, og øker til 8,10 kr dersom stasjonen er helt full.

Hvor raskt lader en Tesla Model 3?

Tesla oppgir selv at Model 3 skal kunne takle opp mot 250 kilowatt for Long Range-modellen. Med slik hastighet kunne man ladet til 1600 kilometer på en time! Men det forutsetter at batteriet kan ta i mot full effekt hele tiden, og det kan det ikke. Et kaldt batteri, et nesten tomt batteri og et nesten fullt batteri reduserer dessuten effekten for å skåne batteriet. Men med et driftsvarmt batteri vil man kunne oppnå ganske høy fart deler av ladetiden, opptil 120 kilometer på fem minutter. Men – Teslas Superchargernettverk må være forberedt på å kunne gi så mye effekt, og det er ikke alle stasjonene enda. Teslas nye V3-ladere vil kunne gi opptil 250 kilowatt. Høy ladefart forutsetter også en programvareoppdatering av Model 3.

I dag er ladeeffekten på Supercharger-stasjonene opptil 120 kW. Tesla er i ferd med å øke ladehastigheten på V2-ladestasjoner til 145 kW via programvareoppdateringer. En programvareoppdatering til Model 3 vil også gi bilene On-Route Battery Warmup, som betyr at bilen automatisk varmer batteriet til ideell temperatur dersom du har satt en Supercharger som destinasjon i bilens navigasjon.

Hvordan lader jeg Tesla Model 3 hjemme?

CCS-standarden er som nevnt en kombinasjon av to standarder. Den ene «halvdelen» av CCS er en såkalt Type 2-kontakt. Teslas egen Wall Connector, hjemmelader, eller andre produsenter av ladeutstyr for hjemmebruk, leveres med Type 2. Også mange offentlige ladepunkter bruker Type 2-standarden, og du finner Type to på hurtigladestasjoner fra Fortum og Grønn Kontakt, og gjerne på kjøpesentre som tilbyr lading til kundene.

Husk følgende om Type 2-lading:

  • På hurtiglading og Teslas Superchargernettverk sitter selve laderen utenfor bilen, i ladestolpen, og mater batteriet med strøm direkte. Med Type 2-lading er det bilens innebygde lader, den såkalte ombordladeren, som tar i mot strøm utenfra, konverterer den og sender den inn i batteriet.
  • Ombordladeren på Model 3 med Long Range-batteri er på 11 kilowatt. Enkelt fortalt betyr dette at den ikke vil lade raskere enn dette på Type 2. Om du bygger et stort og kostbart strømanlegg i garasjen hjemme som takler mer enn 11 kilowatt, vil du ikke få noen glede av denne effekten. Og hvis det kommunale Type 2-uttaket ikke greier å levere mer enn fem kilowatt, er det dette du får, selv om laderen er på 11 kilowatt.

Kan jeg lade Model 3 med vanlig stikkontakt?

Ja, det følger med en «ladeboks» til Model 3 som passer blant annet til vanlig husholdningsstøpsel. Men husk at du må bruke en egen strømkurs på maksimalt 10 A med jordfeilbryter type B og overspenningsvern, og kursen være beregnet for lading av elbiler.