Det avslører Motors AutoIndex 2011. Fjorårstoer BMW er fortsatt merked med nest flest tilfredse eiere, mens Subaru har tatt steget fra femteplass opp til tredjeplass. Det betyr at flerårsvinner Toyota i 2011 bare er nummer fire. For første gang siden AutoIndex så dagens lys i 2003 er Toyota utenfor pallen. 

Det er veldig tett blant de fire beste merkene på AutoIndex 2011.

Autoindex-oversikt

VW havner igjen under gjennomsnittet, mens nykommer Fiat skraper bunnen sammen med Ford. Også Peugot og Nissan faller forholdsvis tungt på årets AutoIndex. Se detaljert oversikt lenger ned i saken. 

Audi med jevn stigning mot toppen
Audi har vært med i AutoIndex siden starten i 2003, og debuterte med en plass nokså midt på treet, nummer 11. De siste par årene har Audi vært nummer to (2009) og tre (2010). 

Renault fortsetter klatringen
Renault har nå passert både Citroën og Peugeot, og nærmer seg gjennomsnittet for bilparken. 

Mer å hente på lojalitet
Renault-ledelsen bør i første rekke takke forhandlerne og verkstedene for den fine framgangen. Renaults akilleshæl er lojaliteten – den tar det åpenbart mer tid å rette opp. 

Verd å merke seg for den norske Renault-ledelsen: Merket gjør det forholdsvis bedre i Norge enn i både Sverige og Danmark. 

Sterke på kundetilfredshet 
Vi så det i fjorårets AutoIndex, og tendensen er den samme i år: Renault stiger som en rakett når det gjelder kundenes tilfredshet. Forvandlingen startet da Renault fikk ny importør (Motor-gruppen som blant annet har importert Mitsubishi i mange år) og nye forhandlere for to–tre år siden. 

Opel ut av skyggen
Opel har i likhet med Renault i flere år nå fristet en tilværelse blant merkene med forholdsvis lav eiertilfredshet.

Også Opel har sterk framgang, og bildet Opel-eierne tegner av sitt merke, likner mye på Renault: Forholdsvis godt fornøyd så vel med forhandlere som med verksted, men når det kommer til opplevelsene med selve bilen, synker tilfredsheten. For ikke å snakke om lojaliteten til merket. Bare Fiat-eiere gir dårligere signaler på dette området. 

Dramatisk Toyota-fall
Toyota faller for første gang ned fra pallen. I mange år har merket hatt en suveren posisjon når det gjelder tilfredsheten med den servicen forhandleren og verkstedet har gitt. Noe av forklaringen på tilbakegangen, finner vi sikkert i tilbakekallingene og de mange medieoppslagene som løse gulvmater og bremseproblemer resulterte i for et års tid siden. 

Bilen
BMW og Audi får mest eierskryt når det gjelder bilen og opplevelsen med denne. Subaru kjører seg pent opp, mens Honda, Mazda og Ford har størst tilbakegang. 

Bilen
BMW 871
Audi 864
Subaru 849
Toyota 848
Volvo 843
Mercedes-Benz 836
Saab 833
Honda 819
Skoda 818
Mitsubishi 815
Gjennomsnitt 807
VW 801
Citroën 788
Nissan 787
Suzuki 785
Mazda 784
Ford 781
Renault 780
Opel 779
Hyundai 775
Peugeot 774
Kia 772
Fiat 753

 

Forhandleren 
Toyota må vike plass for Audi. Oppsiktsvekkende er Opels sterke plassering, det samme gjelder for Kia og Renault. Hos Nissan er det en jobb som må gjøres. 

Salg
Audi 891
Toyota 886
Opel 882
Subaru 880
Kia 873
Renault 868
Skoda 864
BMW 864
Mazda 859
Hyundai 855
Gjennomsnitt 852
Suzuki 851
Peugeot 850
Saab 846
Mercedes-Benz 844
VW 842
Volvo 838
Ford 834
Citroën 834
Honda 834
Mitsubishi 833
Nissan 830
Fiat 793

  

Service
Her settes verkstedet på prøve, og Toyota holder skansen. Hyundai fortsetter framgangen på dette viktige området for kundene, og det største hoppet gjør Renault, fulgt av Opel. 

Service
Toyota 855
Hyundai 854
Kia 854
Subaru 850
Opel 846
Skoda 841
Mazda 840
Peugeot 839
Renault 837
Saab 831
Audi 830
Mercedes-Benz 827
Gjennomsnitt 825
Nissan 822
Mitsubishi 821
BMW 821
Suzuki 818
Honda 811
Citroën 803
VW 798
Ford 792
Volvo 785
Fiat 768

  

Lojalitet
Ingen store overraskelser i lojalitetsrankingen. Citroën forbedrer seg, mens Mazda faller. Det samme gjør Peugeot. Saab har igjen vunnet mer tillit fra sine eiere og klatrer. 

Lojalitet
BMW 850
Audi 846
Subaru 841
Volvo 818
Toyota 818
VW 815
Skoda 809
Mitsubishi 794
Honda 793
Mercedes-Benz 785
Saab 780
Gjennomsnitt 774
Citroën 766
Ford 751
Suzuki 740
Nissan 740
Mazda 737
Hyundai 735
Renault 732
Peugeot 729
Kia 723
Opel 717
Fiat 701

  

Opp og nedturer
Renault, Opel og Citroën har størst framgang, mens Mazda, Skoda og Ford går mest tilbake. Ford er nå nest sist totalt. 

2011 VS 2010
Renault 4,2%
Opel 3,7%
Citroën 2,2%
Subaru 2,0%
Suzuki 1,9%
Mitsubishi  1,4%
Kia 1,0%
Audi 0,9%
Hyundai 0,6% 
BMW 0,4%
Gjennomsnitt 0,4%
Saab -0,2%
VW -0,2%
Peugeot -0,6%
Nissan -0,7%
Mercedes -0,7%
Toyota -0,7%
Honda -0,9%
Volvo -0,9%
Mazda -1,2%
Skoda  -1,3%
Ford -1,6%