Det er AnnBeth Bergh, redaktør og gründer av det nye magasinet Autofemina, som tar et aldri så lite oppgjør med bilselgere og deres manglende interesse for kvinnelige kjøpere.

– Jeg vil gjøre bilbransjen litt mer feminin, sier hun.

Autofemina er akkurat ute med utgave nummer 4. Magasinet likner ikke på de 58 andre bilbladene i de store bladkioskene. Derfor finner du heller ikke Autofemina blant bilbladene. Du må heller titte i dameblad-hyllene.

– Jeg fikk ideen til Autofemina da jeg selv var på leting etter ny bil. Jeg bladde og bladde på jakt etter en enkel guide som kunne sette meg i stand til å velge ut fra utseende og pris. Jeg er ikke interessert i null til 100, hestekrefter og antall ventiler i motoren. Da jeg ikke fant det jeg søkte, forsto jeg at her er det et enormt marked.

På ekte gründervis

AnnBeth Bergh omsatte tanke om til handling. Men ikke uten grundige undersøkelser. Resultatet er blitt et glossy magasin som er mindre opptatt av det tekniske enn av alt rundt bilen.

– Autofemina skal være opplevelse. Vi vektlegger det estetiske og emosjonelle – og ikke minst det funksjonelle. Vi går inn i kjøpsprosesser på kvinners vis, og vi tar for oss alt rundt bilen. På mange måter er bil fortsatt mannens verden. Når par kjøper bil er ofte hun den mest aktive parten – helt til kontrakten skrives og bilen registreres i hans navn.

– Og dette begrepet konebil om familiens lille ekstrabil! Er det noen som trenger den største bilen, er det som regel kona som handler inn og kjører ungene, helt fra de ligger i barnevogn. Konebil burde vært synonymt med familiens største bil.

Får plass i hyllene

AnnBeth Bergh gleder seg over å være på plass i løssalgshyllene. Hun er ikke fremmed for at bladet en gang skal vokse ut over Norges grenser og komme i salg i andre nordiske land, ja, eller ute i det store Europa.

– Men akkurat nå lever vi litt fra hånd til munn, sier hun.

”Vi” er Lillian Andersen, skribent og fotograf som har fått mye skryt for bladets bildekvalitet. Og som også er medeier.

Som ekte gründer har AnnBeth Bergh vært gjennom oppstartfaser tidligere. Sammen med TV-kokka Wenche Andersen brøt hun Nestlés nær barnematmonopol da hun lanserte Småfolk, ”oppfunnet” på kjøkkenbordet hjemme da eldstesønnen var spe. Hun har også drevet restaurant i Porsgrunn og hatt sitt eget TV-produksjonsselskap.

– Målet mitt er å lage gode, levedyktige produkter og så selge meg ut etter fem års tid. Det er sånn jeg er, starter, får ting til å gå, og så går jeg videre med min iboende rastløshet.