Nykommeren Lexus er den suverene ener på AutoIndex med toppskår på alle indeksens fire områder. Fjorårsvinner Audi kjører dødt løp med BMW i kampen om andreplassen. 

Begge merker har reell framgang fra i fjor, BMW mest. På ett område sliter BMW: Eierne er lite fornøyd med servicen på verkstedene. Her går BMW tilbake og faller til 18. plass av 23. Med bedre skår her ville BMW vært alene med andreplass – med Audi på tredje. 

Toyota hevder seg alltid i toppen
Toyota har gjennom de ti årene Motors AutoIndex har eksistert, alltid hevdet seg i toppen, med fire førsteplasser og fire andreplasser. I fjor kunne vi notere fjerdeplass og dramatisk Toyota-fall etter tilbakekallinger og negative medieoppslag. I år er det ny fjerdeplass, men den negative utviklingen er helt klart stanset. 

Fiat er årets klatrer
Fiat er årets klatrer med større framgang enn alle andre. Det betyr at Fiat har klatret én plass vekk fra bunnen. Sikkert til stor glede for importøren RSA som har markedsført Fiat friskt.

Medaljens bakside for RSA er at deres andre merke, Suzuki, av eierne blir seint fra 17. plass og ned til 23. og siste plass. 

Gjennomgangskommentarer fra Suzuki-eiere som kommenterer bilen og kjøreopplevelsen er:

  • Mye støy 
  • Høyt drivstofforbruk 
  • Kjøreegenskaper som en traktor 

Renault holder tempoet oppe
Fjorårets komet var Renault som etter flere år som bunnskraper løftet seg til 14. plass. Og Renault holder tempoet oppe. I år er det 11. plass på den franske bilgiganten, med både Citroën og Peugeot lenger ned på lista. Peugeot har for øvrig også fått en oppmuntring fra sine eiere og har klatret flere plasser. 

Opel skuffer stort
I fjor var Opel blant merkene med stor framgang, i år er Opel merket som bare ”slås” av Suzuiki og kriserammete Saab når det gjelder tilbakegang.

– Først og fremst må jeg si det er trist at Opel går ned etter løftet vi opplevde i fjor. Vi skulle selvsagt gjerne sett at vi fortsatte den positive trenden. Når vi så ser at vi har falt, tar vi selvsagt dette alvorlig. Kundetilfredshet er et av våre viktigste fokusområder. Når det avdekkes at vi er langt fra våre mål her, vel, da har vi et stykke viktig arbeid foran oss. Så snart detaljene i undersøkelsen er tilgjengelige vil vi sette oss ned sammen med forhandlerforeningen og se på nødvendige tiltak for at vi igjen skal klatre på listen, sier informasjonssjef i Opel, Hélène Formo. 

Opel og Nissan har vunnet de siste to års Årets bil i Europa-pris med hver sin miljøeffektive bil, Ampera og Leaf.

– Slike biler er politisk korrekt. Men i hverdagen for en Corsa-eier har ikke dette noen praktisk betydning, da blir opplevelsen av egen bil helt overordnet, sier Mikkel Korntved i Loyalty Group. 

Saabs sorti
Konkursrammete Saab raser på AutoIndex, fra 8. til 18. plass. Det er blant eerne fortsatt litt entusiasme igjen for bilen og kjøreopplevelsen, lojaliteten er på bunn, med god margin til nest dårligste. 

Poengskalaen for Autoindex 2012

Poengskalaen går fra 0 til 1000. Endring viser forskjell fra forrige AutoIndex. Gjennomsnittlig endring er + 0,4, med andre ord er tilfredsheten alt i alt noe høyere enn siste år. Men det betyr også at Toyota med + 0,3 kommer litt dårligere ut enn gjennomsnittet. At merker med lik poengsum får ulik plassering, skyldes desimalene som ikke er tatt med i poengsummen i tabellen. 

Bilen
Lexus 897
BMW 865
Audi 852
Mercedes 848
Toyota 835
Volvo 828
Subaru 824
Skoda 816
Honda 809
Gjennomsnitt 801
Mazda 797
Mitsubishi 794
VW 790
Saab 790
Kia 785
Renault 784
Peugeot 777
Ford 774
Hyundai 770
Citroën 766
Nissan 765
Fiat 763
Opel 755
Suzuki 744
Kjøreglede: Ingen stor 
overraskelse med de fire i 
toppen når det kommer 
til opplevelsen med og 
rundt selve bilen

  

Forhandleren
Lexus 938
Audi 894
Toyota 883
Hyundai 877
Subaru 873
Saab 872
BMW 869
Mercedes 866
Peugeot 866
Opel 862
VW 861
Mazda 860
Renault 860
Gjennomsnitt 860
Skoda 856
Kia 853
Citroën 848
Nissan 842
Volvo 838
Honda 838
Ford 837
Mitsubishi 831
Fiat 830
Suzuki 815
Selgeren: Fine plasseringer 
for Hyundai og Subaru,
men Mitsubishi-
forhandlerne 
har åpenbart ikke svart
til forventningene. 

  

Verkstedet
Lexus 920 
Renault  895
Toyota 884
Saab 880
Hyundai 874
Citroën 870
Mercedes 866
Subaru 866
Peugeot 865
Mazda 860
Audi 859
Skoda 858
Gjennomsnitt 856
Mitsubishi 851
Suzuki 848
Kia 848
Opel  842
Nissan 839
BMW 838
VW 832
Volvo 829
Honda 828
Ford 827
Fiat 804
Service: Det jobbes godt
på Renault-verkstedene. 
Også de to andre franske
merkene er godt over snittet 

  

Lojalitet
Lexus 901
BMW 882
Audi 860
Subaru 841
Mercedes 833
Toyota 830
Skoda 817
Volvo 813
Honda 799
Mitsubishi 790
VW 785
Gjennomsnitt 782
Mazda 776
Kia 770
Ford 760
Peugeot 758
Renault 752
Hyundai 750
Citroën 742
Fiat 742
Nissan 738
Suzuki 730
Opel 709
Saab 646
Gjenkjøp: Lojaliteten 
blant Opel-kundene er på
bunnivå. 
Derimot har Saabs 
plassering en naturlig
forklaring.