Det har vært skrevet mye om Mazda og rust de siste ti årene. Motors samarbeidspartner om AutoIndex-undersøkelsen, Vi Bilägare, har gått særlig grundig til verks når det gjelder å fiunne ut hvilke biler som er mest rustutsatte.

Mazda 6 hadde bare vært noen få år på skandinaviske veier da rustangrepene ble synlige, svært synlige. Det krevde omfattende skadereparasjoner. Spesielt av bakskjermer der tetningen mellom inner- og ytterskjerm ble en kilde til rustangrep.

Den nye modellen som kom 2008 hadde forbedringer, men ikke nok. Mazda 6 fortsatte å ruste, på karosseri og innerskjermer. Det gjorde det ikke bedre at de bakre skjermkantene hadde en hylle der skitt og fukt fikk være i fred.

Vi Bilägare ga 2008-modellen av Mazda 6 rustkarakteren to – av fem oppnåelige. Det samme som 2002-modellen fikk, selv om det altså var forbedringer å spore.

Mazda har tydeligvis nå bestemt seg for å prøve å kvitte seg med det lite salgsfremmende rustryktet. Biler som skal til Norden får en spesiell forsterket rustbeskyttelse i Belgia. Dette gjelder ikke minst den nye SUV-en Mazda CX-5 som Mazda har de helt store forhåpninger til.

 – Vi hadde utfordringer med rust på tidligere modeller, ser Marius Hovdum hos Mazda Norge, og nevner spesielt Mazda 6.

– Mazda 6-modellen som kom i 2002 hadde rustangrep i hjulbuer og på dører. Denne modellen ble erstattet i 2008, og med den har vi ikke hatt alvorlige problemer bortsett fra rust som følge av steinsprut.

– På nyåret kommer en ny Mazda 6, og den skal være like godt rustbeskyttet som våre nye SUV, Mazda CX-5 som ser ut til å bli vår bestselger i år.

– Vi vil imidlertid fortsette å etterbehandle mot rust ved ankomst Norge for å gi kundene den ekstra beskyttelsen det er. Vi har spesielle forhold i Norge med mye salting og med strøing med granulat, noe som gir større, skarpere partikler som lettere slår hull i lakken enn gammeldags strøsand, sier Hovdum.

Eierne om Mazda

På Motors AutoIndex som måler hvor fornøyd eierne er med sitt merke, er Mazda nummer ni av 23 merker. Mazda er blant merkene med størst framgang sammenliknet med 2011. Spesielt er lojaliteten til merket blitt styrket.

Mazda-salget

Ved utgangen av juli lå Mazda som nummer 17 på statistikken over mestselgende merker i Norge, med en markedsandel på 1,8 prosent. Det er 0,4 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Motor om Mazda CX-5

Det er en sensasjon når en japansk bil slår de tyske hjemmefavorittene i en tysk biltest. Nye Mazda CX-5 gjør akkurat det.

I testen i AutoBild ble VW Tiguan henvist til andreplass og Ford Kuga til tredje. Det er flere ting som gjør Mazda CX-5 til en vinner: Et friskt utseende og bedre innvendig plass enn hos mange konkurrenter. Ikke minst er bagasjerommet meget praktisk med bakseterygger som felles ned når du trekker i små spaker ved bakluka, skrev Motor i nr. 5 i år.