Hos den nye Renault-importøren, MotorGruppen, er det et klart mål å ta Renault-salget til høyder det ikke har vært på mange år. Det viktigste stikkordet er økt kundetilfredshet. 

Vanskelig utgangspunkt
Det har gått jevnt utforbakke med Renault på Motors AutoIndex fra starten i 2003. I AutoIndex sier bileierne selv hvor tilfreds de er med selve bilen, med opplevelsen hos forhandlerne og med servicen på verkstedene. Og til sist det avgjørende spørsmålene: Vil du kjøpe samme bil igjen? Vil du anbefale den til venner og familie. 

Fremgang for Renault
Bunnivået for Renault ble nådd i 2009. Absolutt sist blant 22 merker både når det gjaldt totalopplevelse og lojalitet. Men i fjor skjedde det noe: Etter mange år i skyggen av Volvo-importørens egne merker sa Renault farvel til Volvo og stablet på beina et eget importapparat i Norge gjennom MotorGruppen (som blant annet har Mitsubishi). Og resultatene lot ikke vente på seg: Renault hadde størst framgang av samtlige 22 merker på Motors AutoIndex. Men det er en lang kjøretur for Renault selv for å nå opp på et gjennomsnittlig nivå. 

Renault-eierne om seg selv
56 prosent Renault-eiere vektlegger sikkerheten som én grunn til å velge Renault. Renault-eiere ser i mindre grad enn gjennomsnittet på bilkjøring som en nytelse. Når Renault-eiere blir bedt om å vurdere bilen ut fra hvor god sammenhengen mellom pris og kvalitet er, plasserer Renault-eiere seg som nr. 15 av i alt 22. Går vi bare to år tilbake var Renault-eiere minst fornøyd av alle: 22 av 22 merker. Mest fornøyd: Skoda-eiere. 
Når det gjelder Renault-eiernes vurdering av bilens andrehåndsverdi er det ikke mye selvtillit å måle: Dårligst av samtlige merker i AutoIndex. 

Andre om Renault
Renault har frambrakt mange fine modeller, men finnes det noen ordentlige kule blant de nye? 

Det spørsmålet stiller Christian Grau i boka Mænd & biler. Og han svarer: Annen generasjon av den ellers halvflaue Mégane-serien, også kalt Mégane II fra 2002, er en bil som skiller seg ut, spesielt hekken. Bilen utstråler masser av dynamikk og fransk arroganse. Absolutt et sterkt individualistisk valg. Bare ergerlig at Renault ikke har denne type kunder. 

I boka "Bilen din røper deg" skriver Lars Engnes om Renault Mégane: Kjøres av helt naturlige jålebukker som gjerne snur og kjører tilbake hvis han har passert en glassfasade med ønsket tilbakemelding. 

Salget
Heller ikke på salgsstatistikken har Renault markert seg. I 2009 solgte Renault 679 personbiler i Norge. Det ga en markedsandel på 0,7 prosent. 
Situasjonen i Sverige er bedre: En markedsandel på 3,28 prosent. I Danmark var Renault det 13. mest solgte personbilmerket. 

Årets bil
Renault har gjennom tidene hatt flere modeller som er blitt kåret til Årets Bil i Europa etter at kåringen startet i 1964:

  • 1966: Renault 16
  • 1982: Renault 9
  • 1991: Renault Clio
  • 2003: Renault Mégane 

Følgende modeller er blitt nummer to:

  • 1972: Renault 15/127
  • 1973: Renault 5
  • 1985: Renault 25
  • 2002: Renault Laguna

Testet i Motor 1/2011

Eiertilfredshet
Motors AutoIndex måler hvor tilfreds bileierne er med sitt merke. For Renault har AutoIndex vært trist lesing, med dårlige plasseringer totalt sett og med svært dalende lojalitet til merket. I fjor fikk Renault en aldri så liten opptur:

År Plass totalt Plass lojalitet
2003: 15 av 20 16 av 20
2004: 19 av 20 14 av 20
2005: 18 av 20 16 av 20
2006: 16 av 21 16 av 21
2007: 21 av 22  21 av 22 
2008: 21 av 22 21 av 22
2009: 22 av 22 22 av 22
2010: 21 av 22 19 av 22