Importørene av Suzuki, Hyundai og Mazda sikrer seg med ekstra antirustbehandling før levering til forhandler og kunder. 

Suzuki-importøren
Suzuki-importøren opplyser at alle bilene blir ekstra rustbeskyttet i Norge på grunn av krevende klimatiske forhold og svært mye bruk av salt på veiene.  

Hyundai-importøren
Hyundai-importøren startet med etterbehandling på alle modeller i Norge i 2007. Før denne tid hadde Hyundai en del rustproblemer. Santa Fe, opptil 2005-modell, er eksempelvis svært rustutsatt. Hyundai gir utvidet rustgaranti på opptil 15 år hvis man tar et oppfølgingsprogram for etterbehandling. 

Mazda-importøren
Mazda-importøren vil heller ikke stikke under stol at de har hatt rustproblemer. Fra 1. april i fjor ble alle Mazda-modeller konsekvent antirustbehandlet av importør før levering til forhandler. Ifølge Motors AutoIndex har Mazda-eiere mindre tro enn andre på Mazdas evne til ikke å ruste. 

Både Ford- og Toyota-importøren mener at rustbehandlingen på fabrikk er god nok. Likevel velger enkelte forhandlere å foreta ekstra behandling. 

De fleste bilene som selges i Norge har lange garantiordninger mot gjennomrusting. 

– Men antirustbehandlingen fra fabrikk kan ha varierende kvalitet. Og fordi bilene i Norge har forholdsvis høy gjennomsnittsalder, kan det både være klokt og riktig med ekstra antirustbehandling. Men det som må være helt klart er at det ikke må uføres rustbehandlinger i garantiperioden som kan påvirke den ordinære rustgarantien. NAF anbefaler derfor medlemmer om å innhente opplysninger fra merkeforhandler om dette, sier teknisk konsulent Dag Edvardsen i NAF. 

Rustguide

Bilmerke/modell Rustindeks
BMW 5-serie 0,01
Nissan Micra 0,02
Renault Mégane 0,02
Volvo 40-serie 0,02
Ford Mondeo 0,03
Peugeot 307 0,03
Saab 9–3 0,03
Fiat Punto 0,04
Volvo 70-serie 0,04
Opel Astra

0,05

Saab 9–5 0,05
Skoda Octavia 0,06
Citroën C5 0,08
VW Golf 0,08
Mercedes A-klasse 0,11
VW Passat 0,13
BMW 3-serie 0,21
Toyota Corolla 0,24
Hyundai Tucson 0,28
Ford Focus 0,39
Kia Picanto 0,43
Hyundai Santa Fe 0,96

Svenske KIMAB (Korrosjonsinstitutet och Institutet for Metallforskning AB) har undersøkt en rekke 2004–2005-modeller for rust. Lavest indekstall betyr minst rustutsatt.

Autoindex 2010

Eiernes mening

Din bils evne til å unngå rust 

Merke Indeks
Audi 877
Volvo 851
BMW 838
Saab 830
Subaru 804
Toyota 795
Renault 790
VW 784
Skoda 780
Honda 779
Gjennomsnitt 769
Mitsubishi 763
Peugeot 759
Suzuki 758
Mercedes-Benz 756
Nissan 755
Citroën  736
Kia 736
Opel 735
Ford  726
Hyundai 721
Chrysler 673
Mazda 670
  

I Motors AutoIndex er det eierne selv som vurderer bilens evne til å unngå rustskader. Mazda-eiere har minst tro på eget merke, mens Audi-eiere i langt mindre grad engster seg for rust.