For Hondas vedkommende betyr dette at merket igjen er over gjennomsnittet. Opel klatrer tre plasser fra 21. til 18. plass. Denne framgangen skyldes i første rekke en markant økt tilfredshet med jobben opelverkstedene gjør.

Det er også grunn til å framheve Kia. Det koreanske merket debuterte i AutoIndex i 2007 med en 22. Plass. I år har merket klatret til 11. plass og er tett på gjennomsnittet. Kanskje sier det vel så meget at Kia har forholdsvis like tilfredse eiere som det VW har. Eller for å holde det innen familien: Kia har nå passert Peugeot som har samme importør, nemlig Bertel O. Steen som også er representert med Mercedes.

hadde vi fjernet de tre premium-merkene fra listen, ville Toyota vært best av ”folkemerkene”. Den turbulensen som har vært rundt Toyota for en tid siden, har nok satt sine spor. Det ser vi på lojalitetstabellen der Toyota ikke lenger er helt i toppen. Men når det gjelder selve bilen og kjøreopplevelsen, servicen på verkstedene for ikke å snakke om møtet med forhandlerne, er Toyota i øverste sjiktet.

Kia-sjef Jan Pettersen sier at resultatet er veldig hyggelig.

– Det gleder oss at vår satsing resulterer i mer tilfredse Kia-eiere. Tidligere var Kia-kjøperne dominert av litt eldre på jakt etter en rimelig bil. Vi har beholdt de eldre, men har i tillegg også nådd yngre kjøpergrupper som ser at de får mye bil for pengene.

Jan Pettersen sier at Kia har gjennomført en snuoperasjon:

– Det startet i 2007 da vi introduserte cee’d. I dag har vi nye modeller hele veien igjennom, fra lille Picanto, via Rio og cee’d til SUV-ene Sportage og Sorrento og flerbruksmodellen Venga. En komplett fornyelse, med andre ord, sier Pettersen.

Parallelt med dette sier han at det har skjedd en målrettet kvalitetsheving.

– Det har resultert i at vi fra 2012 kunne innføre sju års garanti, samtidig som forhandlernettet er utvidet fra 26 i 2009 til dagens 51 forhandlere.

På salgstatistikken er Kia i dag nr. 13 med 1226 solgte biler og en markedsandel på 3,6 prosent per 31. mars. Kia Sportage er så langt i år merkets bestselger med 480 solgte biler. Deretter følger cee’d, Picanto og Rio.

Ustoppelig er Subarus slagord, og det kan se ut som om Subarus kunder er ustoppelig lojale.

– Sju av ti kjøper Subaru igjen. Det har vært slik i flere år. Min beste forklaring er at vi over lang tid har solgt modeller av god kvalitet, de går sjelden i stykker, starter når de skal og har god framkommelighet. Jeg vil også framheve forhandlerne våre, sier Subarus informasjonsdirektør Stian Thrane. Kanskje skulle han i enda høyere grad priset servicen på verkstedene – der slås Subaru bare av Lexus.

På salgsstatistikken er ikke Subaru like ustoppelig. Etter årets tre første måneder er Subaru det 17. mest solgte merket, med 792 solgte biler og en markedsandel på 2,4 prosent.