Det er mulig å finne rimelige sommerdekk med gode egenskaper. Barum Bravuris 2 er et slikt eksempel. Kinesiske Linglong overrasker mest. 

Lettrullende dekk som kutter forbruk og CO2-utslipp, kommer på stadig flere biler. Normalt gir dette dårligere grep på våt vei. Nå klarer noen dekkprodusenter kunststykket å kombinere disse egenskapene. 

Grønne dekk
I testen av 15 sommerdekk er det flere såkalte grønne dekk. Det er dekk som er konstruert for å gi lavest mulig rullemotstand. Og på dette området er de effektive: Et lettrullende dekk kan senke forbruket med mellom fem og ti prosent. Michelin Energy Saver, Goodyear Efficient Grip, BF Goodrich g-Grip og Nokian Hakka Green, er gode eksempler. 

Sikkerhet på våt vei er viktigst
Men for å sikre deg at dekkprodusenten har klart å balansere disse egenskapene opp mot sikkerheten på våt vei, som etter vår mening er det viktigste, bør du studere resultatene fra de andre testdisiplinene. Forskjellen mellom de beste og de dårligste dekkene er store. Dessuten er det ikke alle dekkene med grønne navn som virkelig har lav rullemotstand. Linglong Green-Max og Bridgestone Ecopia, kan høres grønne ut, men ruller like tungt som et standard dekk.

 Poengkort

 Last ned og skriv ut poengkortet i pdf

 I tabellen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 4 – dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin. I tabellen har vi angitt i prosent den vektleggingen vi har gitt hver testdisiplin. Du kan derfor selv gå inn i tabellen og vektlegge egenskapene annerledes og dermed få en annen rekkefølge over dekkene som passer ditt behov best. 

Bremsetester
Hvor store er forskjellene mellom dekkene i det virkelige liv. Bremsetestene er ett eksempel. To-tre meters forskjell i bremselengde fra 80 km/t på våt vei ser kanskje ikke veldig mye ut. Men det betyr at når den ene bilen fortsatt har en hastighet på 30 km/t har den andre stoppet. Det er kritisk dersom du bremser for et barn som brått kommer ut i veien. Like viktig er måten dekket reagerer på i en kritisk unnamanøver. De dårligste dekkene slipper grepet brått og farlig. 

Støy
Støy er et annet punkt. Vi mener det menneskelige øret er det beste måleinstrumentet for støy. Det gir ikke bare svar på selve lydtrykket, men også “kvaliteten” på støyen. Derfor bruker vi tre testførere som gir sin subjektive oppfatning av støyen i bilen under en kjøretur der de ikke vet hva slags dekk som sitter på bilen. En karakters forskjell i testen, betyr at forskjellen er hørbar. Men for dagligdags kjøring er det ingen grunn til bare å se etter dekk med toppkarakteren 10. Et dekk med karakteren 9 er også støysvakt. Det mest støysvake dekket i testen er Michelin Energy Saver.

Pris
Prisen vi oppgir på dekkene er en såkalt anbefalt pris fra importøren. Men vær oppmerksom på at prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er store. Du bør derfor alltid sjekke prisen hos tre–fire forhandlere. Det er helt vanlig at du kan spare 300–400 kroner per dekk på dette. 

Har du historien om hvor mye du har spart ved å sjekke prisen, så send oss gjerne noen ord på epost:rune@motor.no

Om testen
Som vanlig er Motors sommerdekktest kjørt i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.