Kjørefølelse på våt asfalt 

Kjørefølelsen på våt asfalt ble testet på en våt, svingete asfaltbane. Tre testfører evaluerer dekkenes grep og hvor lett de er å kontrollere i situasjoner der de ligger på grensen til å miste grepet. Dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

Kjørefølelse på våt asfalt Karakter
Continental 10
Nokian V 10
Nokian Green 9
Vredestein 9
Goodyear 8
Linglong 8
Pirelli  8
Barum 7
Bridgestone 7
Hankook 7
BF Goodrich 6
Dunlop 6
Michelin 6
Sava 5
Sunny 4

 

Bremsing våt asfalt

Bremsetesten ble kjørt på våt asfalt fra 80 km/t.

 

Bremsing våt asfalt Bremselengde (m)
Continental 29.0
Vredestein 29.3
Goodyear 29.5
Nokian V 29.6
Nokian Green 30.3
Bridgestone 30.6
Dunlop 30.6
Sava 30.6
BF Goodrich 30.8
Pirelli  30.9
Barum 31.0
Michelin 31.3
Hankook 31,7
Linglong 31,7
Sunny 32.7

 

Unnamanøver på våt asfalt

Sidegrepet måles ved at vi kjører bilen i 70 km/t, bremser hardt og vrir rattet en halv omdreining (180 grader), slik du gjør i en kritisk situasjon når du forsøker å unngå en hindring som dukker opp i veien.

Avstanden som oppgis er den distansen bilen tilbakelegger fra vi vrir rattet til bilen har flyttet seg fire meter til siden. Resultatet viser altså hvor nærme hindringen på veien kan være uten at du treffer den.

 

Unnamanøver på våt asfalt Distanse (m)
Nokian V 29,0
Vredestein 29,0
Continental 29,1
Dunlop 29,3
Nokian Green 29,3
Linglong 29,5
Goodyear 29,6
Pirelli 29,6
Michelin 29,9
Barum 30,0
Sava 30,0
Bridgestone 30,1
Hankook 30,1
BF Goodrich 30,5
Sunny 31,3

 

Vannplaning

Vannplaning er det farligste av alle situasjoner på sommerføre, fordi all kontroll over bilen forsvinner. I vannplaningstesten ble bilen kjørt i et "vannbad" med jevn hastighet for deretter å starte akselerasjonen. Hastigheten blir målt når bilens forhjul mister kontakten med veibanen.

 

Vannplaning Hastighet km/t
Dunlop 88,4
Hankook 87,3
Continental 85,9
Nokian V 85,5
Bridgestone 85,4
Sava 84,7
BF Goodrich 84,6
Pirelli 83,8
Nokian Green 83,6
Linglong 82,8
Barum 82,6
Goodyear 82,5
Vredestein 82,1
Michelin 79,8
Sunny 76,9

 

Kjørefølelese på tørr asfalt

Kjørefølelsen på tørr asfalt ble testet på en svingete asfaltbane. Tre testførere evaluerer dekkenes grep og hvor lett de er å kontrollere i situasjoner der de ligger på grensen til å miste grepet. Dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

 

Kjørefølelese på tørr asfalt Karakter
Continental 9
Nokian V 9
Pirelli  9
Barum 8
Bridgestone  8
Goodyear 8
Nokian Green 8
Vredestein 8
BF Goodrich 7
Dunlop 7
Hankook 7
Linglong 7
Sava 6
Sunny 5

 

Bremsing tørr asfalt

Bremsetesten ble kjørt på tørr asfalt fra 100 km/t.

 

Bremsing tørr asfalt Bremselengde (m)
Continental 34.1
Pirelli 35.1
Linglong 35.2
Goodyear 35.7
Hankook 35.7
Nokian V 36.2
Michelin 36.3
Dunlop 36.4
Vredestein 36.5
Nokian Green 37.0
Barum 37.3
Bridgestone 37.5
BF Goodrich  37
Sava 38.7
Sunny 39.6

 

Unnamanøver tørr asfalt

Sidegrepet måles ved at vi kjører bilen i 90 km/t, bremset hardt og vrir rattet en halv omdreining (180 grader), slik du gjør i en kritisk situasjon når du forsøker å unngå en hindring som dukker opp i veien.

 

Avstanden som oppgis er den distansen bilen tilbakelegger fra vi vrir rattet til bilen har flyttet seg fire meter til siden. Resultatet viser altså hvor nærme hindringen på veien kan være uten at du treffer den.

 

Unnamanøver tørr asfalt Distanse (m)
Continental 31.8
Nokian V 32,6
Pirelli 32.7
Michelin 33.0
Goodyear 33.1
Dunlop 33.2
Hankook 33.2
Bridgestone 33,3
Linglong 33,3
Nokian Green 33,4
Barum 33,5
Vredestein 33,5
BF Goodrich 34,0
Sava 35.0
Sunny 35,6

 

Komfort

Komforten ble testet under kjøring på slitt asfalt med dumper, stein og ujevn overflate.

Karakteren er en snitt av oppfatningen til flere testførere. Dette er også en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk de har på bilen.

Komfort Karakter
Barum 9
BF Goodrich 9
Continental 9
Goodyear 9
Nokian Green 9
Pirelli 9
Sava 9
Vredestein 9
Bridgestone 8
Hankook 8
Linglong 8
Michelin 8
Nokian V 8
Sunny 8
Dunlop 7

 

Rullemotstand

Rullemotstanden – hvor lett dekket ruller – er målt i et laboratorium ved forskjellige hastigheter.

Resultatet er omgjort slik at det viser økningen i forbruk og CO2-utslipp i forhold til dekket med lavest rullemotstand.

 

Rullemotstand Økning i forbruk %
Michelin 0.0 %
Goodyear 0.1 %
BF Goodrich 0.9 %
Nokian Green 0.9 %
Barum 1.5 %
Continental 1.7 %
Vredestein 2.1 %
Pirelli 2,8 %
Sunny 3.9 %
Hankook 4.0 %
Bridgestone 4.4 %
Linglong 4.5 %
Nokian V 4.7 %
Dunlop 6.2 %
Sava 6.8 %

 

Støy

 

Støy Karakter
Michelin 10
Barum 9
Bridgestone 9
Continental 9
Goodyear 9
Nokian Green 9
Nokian V 9
Pirelli 9
Vredestein 9
Dunlop 8
Hankook 8
Linglong 8
Sava 8
BF Goodrich 7
Sunny 7