Det finnes flere rimeligere dekk på markedet som presterer – om ikke på topp – så bra. Uansett vil de være betydelig bedre enn de nedslitte dekkene du har på bilen fra før. Et godt mønster har mye å si, spesielt når det gjelder evnen til å motstå vannplaning. Det vår dekktest har vist gjentatte ganger er imidlertid at de aller billigste dekkene, som vi blant annet har sett mange av fra Kina de siste årene, er så dårlig at de vanskelig kan anbefales som en sikker løsning.

Sikkerhet
For dekk handler selvfølgelig om sikkerhet. De håndflatestore avtrykkene mot asfalten skal styre, bremse og sørge for stabilitet til bilen på svingete veier. Ønsker du den aller beste sikkerheten, er det vanskelig å komme utenom de anerkjente merkene som bruker store summer på teknisk utvikling av dekkene.

 Egenskaper på våt asfalt viktig

Mye av hemmeligheten til de beste dekkene, ligger gjemt under flere lag med gummi. Når vi i denne testen kårer Hankook Ventus Prime 2 (den store overraskelsen i årets test), Nokian Hakka Blue og Pirelli Cinturato P7 som de beste dekkene, er det med 65 prosent vekt på resultatene på våt asfalt. Bremsing, evnen til å motstå vannplaning og grep sidevei er uten tvil det mest utfordrende underlaget for et sommerdekk.

 Sjekk resultatene fra de ulike testdisiplinene

Men så finnes det også bileiere som har andre vurderinger av hva som er viktig. De vil heller ha et dekk som støyer lite og ruller lett, og som kan bidra til lavt forbruk og lave CO2-utslipp. I den testen kan du selv gå inn å forandre vektleggingen av de forskjellig testdisiplinene og komme ut med en annen testvinner.

 EUs nye dekkmerker

Sammenliknet med fjorårets sommerdekktest er det flere nyheter. Flere av produsentene har nye modeller som er spesielt utviklet for å få gode ”karakterer” når det gjelder våtgrep, støy og rullemotstand på EUs nye dekkmerker (se egen sak). Disse merkene er produsentene pålagt å bruke i sin markedsføring og som klistrelapper på dekkene.

 Økt fokus på våt vei

Vi legger enda litt mer vekt på prestasjonene på våt vei enn tidligere. I stedet for å kjøre en ren unnamanøvertest for å se hvordan grepet er sideveis, har vi kjørt en svingete testbane raskest mulig, noe som gir svar på alle sider ved dekkets grep. Punktet komfort er lagt inn under den subjektive kjørefølelsen på våt og tørr vei, der testførerne aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.

 Samarbeid

Som vanlig er Motors sommerdekktest kjørt i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende. Sjekk derfor alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Det er ikke uvanlig at du kan spare 300–400 kroner per dekk på dette.