NAF.no

Test av sommerdekk 2013

Våt vei er det mest utfordrende underlaget for et sommerdekk. Goodyear, Continental, Nokian og Dunlop er fire av årets dekk som gjør bilen din best mulig skodd når regnet høljer ned.

Kortest mulig bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i en krapp sving; det er egenskaper de fleste ser etter når de skal velge nye sommerdekk til bilen. Derfor er dette også de viktigste disiplinene når vi tester dekkene. Ved første øyekast ser kanskje ikke forskjellen mellom dekkene kritisk stor ut. Men det er den. Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er faktisk viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha 50 km/t når den treffer fotgjengeren. Vi vektlegger prestasjonene på våt vei 60 prosent når vi rangerer dekkene. 

Men dekkene får selvfølgelig også prøve seg på tørr asfalt. Og etter hvert som flere dekk får gode våtegenskaper, etterspør flere og flere komforten i dekkene. Derfor har vi denne gang lagt til et eget komfort-moment, der vi gir svar på hvordan dekkene oppfører seg på en dårlig vei med mye smådumper. I den store poengtabellen kan du gå inn og velge de egenskapene du setter mest pris på og finne din egen vinner. 

To nye dekk hevder seg helt i toppen

Årets test byr på flere overraskelser. Det er Goodyear Efficient Grip Performance, som kommer ut helt på topp og setter en ny standard når det gjelder å kombinere lav rullemotstand med meget godt våtgrep. Dette er i utgangspunktet to motstridende egenskaper når ingeniørene konstruerer et dekk. Lav rullemotstand henger sammen med dårlig våtgrep. Eller omvendt. Noen av de samme egenskapene bringer Dunlop Sport BueResponse opp blant de gode premium-dekkene. Sammen med Continental og Nokian danner de et firekløver som gir deg sikre og gode egenskaper under stort sett alle forhold. 

I fjor ble vi overrasket av Hankook, som gikk helt til topps i testen. Årets Hankook-dekk ramler litt nedover på lista. Det er vanskelig å forklare hvorfor. Noe av årsaken kan være at vi har fått inn et komfort-moment. Der presterer Hankook dårlig. At vi har med noen nye dekk som plasserer seg helt i toppen, betyr også at noen andre skyves nedover. Uansett presterer årets dekk dårligere først og fremst på sidegrep. Så får det bli opptil produsenten å forklare om det er avvik i produksjonen eller andre ting som gjør at årets dekk ikke presterer like bra som fjorårets. 

Indiske Apollo er årets positive opplevelse. Et ukjent dekk som selges billig gjennom enkeltforhandlere og noen nettsider. Uansett et dekk som viser at det er mulig for rimelige dekk å hevde seg i konkurransen blant de etablerte når det gjelder gode prestasjoner på våt vei. 

Testresultater

Se testresultater for hver testdisiplin her.

Om dekktesten

Som vanlig er Motors sommerdekktest kjørt i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp. Når du har plukket ut det dekket du vurderer kjøpe, bør du derfor alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Det er ikke uvanlig at du kan spare 300–400 kroner per dekk på dette.