Bremsing våt asfalt Bremselengde (m)
Continental 30.2
Dunlop 30.9
Pirelli 31.3
Apollo 31.5
Goodyear 31.8
Nokian 32.0
Barum 32.2
Michelin 32.2
Vredestein 32.6
Hankook 32.8
Toyo 33.3
Bridgestone 35.2
Nankang 37.4

Bremsetesten ble kjørt på våt asfalt fra 80 km/t som en full ABS-bremsing. Testen kjøres etter EU-metoden som brukes for merking av dekkenes våtgrep.

 

Vannplaning  Hastighet (km/t)
Continental 86.8
Bridgestone 86.7
Hankook 86.3
Pirelli 85.1
Nokian 85.0
Dunlop 84.4
Apollo 84.2
Barum 84.2
Goodyear 83.8
Vredestein 83.2
Michelin 82.3
Toyo 81.8
Nankang 81.5

Vannplaning er det farligste av alle situasjoner på sommerføre, fordi all kontroll over bilen forsvinner. I vannplaningstesten blir bilen kjørt inn i et “vannbad” med jevn hastighet for deretter å starte akselerasjonen. Hastigheten blir målt når bilens forhjul helt mister grepet og styrbarheten.

 

Kjøregrep på våt asfalt  tid sek
Vredestein 108.1
Goodyear 108.7
Pirelli 109.6
Barum 109.9
Nokian 109.9
Dunlop 110.1
Bridgestone 110.6
Apollo 111.0
Continental 111.4
Michelin 112.7
Hankook 113.6
Nankang 113.8
Toyo 115.4
   

Testen viser en kombinasjon av sidegrep, grep under bremsing i sving, akselerasjon og likende. Testen kjøres på en manøverbane med våt asfalt og tiden er et gjennomsnitt av mange tester utført av flere testførere.

 

Kjørefølelse på våt asfalt Karakter
Goodyear 10
Nokian 10
Continental 9
Dunlop 9
Vredestein 9
Apollo 8
Barum 8
Hankook 8
Michelin 8
Pirelli 8
Toyo 8
Bridgestone 7
Nankang 6

Kjørefølelsen testes på en våt, svingete asfaltbane. Tre testfører evaluerer subjektivt dekkenes grep, hvor brått grepet slipper, om det gir et forvarsel, hvor enkelt det er å rette opp bilen igjen og hvor stabilt det er i kritiske situasjoner. Dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen når de gir sin karakter.

 

Bremsing tørr asfalt Bremselengde (m)
Dunlop 38.7
Michelin 39.0
Goodyear 39.3
Apollo 39.6
Vredestein 39.6
Pirelli 39.8
Hankook 40.2
Continental 40.4
Nokian 40.7
Toyo 40.8
Bridgestone 41.2
Nankang 41.3
Barum 41.4

Bremsetesten ble kjørt på tørr asfalt fra 100 km/t.

 

Kjørefølelse på tørr asfalt Karakter
Nokian 10
Continental 9
Goodyear 9
Michelin 9
Pirelli 9
Vredestein 9
Apollo 8
Barum 8
Dunlop 8
Hankook 8
Toyo 8
Bridgestone 7
Nankang 7

Kjørefølelsen på tørr asfalt ble testet på en svingete asfaltbane. Tre testfører evaluerer subjektivt dekkenes grep, hvor brått grepet slipper, om det gir et forvarsel, hvor enkelt det er å rette opp bilen igjen og hvor stabilt det er i kritiske situasjoner. Dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen når de gir sin karakter.

 

Støy Karakter
Bridgestone 9
Continental 9
Dunlop 9
Nankang 9
Nokian 9
Pirelli 9
Apollo 8
Barum 8
Goodyear 8
Hankook 8
Michelin 8
Toyo 8
Vredestein 8

I testen av dekkstøy, gir førerne en subjektiv vurdering av den innvendige støyen i testbilen under kjøring på forskjellige asfalttyper. Karakteren er et snitt av oppfatningen til flere testførere.

 

Komfort Karakter
Apollo 9
Continental 9
Toyo 9
Dunlop 8
Goodyear 8
Michelin 8
Nankang 8
Nokian 8
Pirelli 8
Vredestein 8
Barum 7
Bridgestone 7
Hankook 7

Dekkene er kjørt på en dårlig vei med smådumper, hull og ujevnheter. Et komfortabelt dekk skal kjører jevnt og rolig over ujevnhetene i veien.

 

Rullemotstand Økning i forbruk %
   
Goodyear 0.0 %
Dunlop 0.6 %
Toyo 3.2 %
Bridgestone 4.1 %
Continental 4.1 %
Michelin 4.2 %
Nokian 4.5 %
Vredestein 4.5 %
Barum 4.7 %
Apollo 4.9 %
Pirelli 5.9 %
Nankang 6.1 %
Hankook 7.4 %

Rullemotstanden – hvor lett dekket ruller – er målt i et laboratorium ved forskjellige hastigheter. Resultatet er omgjort slik at det viser økningen i forbruk og CO2-utslipp i forhold til dekket med lavest rullemotstand.