Dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før de er midt oppe i en kritisk situasjon. Da kan lang bremsestrekning eller vannplaning få dramatiske følger. Under vanlig kjøring føles alt bare bra. Et vinterdekk derimot, gir deg tidlig et forvarsel om dårlig grep og stabilitet. 

Les nøyaktige tabeller, testdisipliner og resultater for dekkene her!

Her er dekkene i sommerdekktesten 2014:

• Continental ContiPremiumContact 59,5 poeng
• Apollo Alnac 4G, 9,2 poeng
• 
Nokian Hakka Blue, 9,2 poeng
• 
Pirelli Cinturato P7, 9,2 poeng
• 
Michelin Primacy 3, 9,0 poeng
• 
Dunlop Sport Bluresponse, 8,9 poeng
• 
Goodyear EfficientGrip Performance, 8,9 poeng
• Hankook Ventus Prime 2, 8,8 poeng
• 
Vredestein Sporttrac 5, 8,8 poeng
• 
Barum Bravuris 3, 8,6 poeng
• 
Landsail LS288, 8,6 poeng
• 
Toyo Proxes CF2, 8,4 poeng
• 
BF Goodrich g-Grip, 8,2 poeng
• 
Hercules Raptis VR1, 6,7 poeng

Fortsatt de store i toppen

Tradisjonelt er det de store dekkprodusentene med Continental, Nokian, Pirelli og Michelin i spissen som presterer best i våre tester.

Også i år hevder de seg helt i toppen. De kinesiske dekkene har stort sett havnet på bunnen. I fjor var Apollo med for første gang og presterte bra. Nå er dekket ytterligere forbedret, trolig med teknologi fra Vredestein, som Apollo har kjøpt opp.

Landsail er ett av to kinesiske dekk i årets test. Det har mange gode egenskaper og kan absolutt være et godt valg. Hercules bør du holde deg unna.

Noen meter kan være kritisk

Kort bremsestrekning god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i kritiske manøvrer er egenskaper de fleste ser etter når de skal velge nye dekk til bilen. Derfor er dette også de viktigste disiplinene når vi tester dekkene. Ved første øyekast ser kanskje ikke forskjellen mellom dekkene kritisk stor ut. Men det er den. Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er faktisk viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha høy hastighet når den treffer fotgjengeren. Vi vektlegger prestasjonene på våt vei med 60 prosent når vi rangerer dekkene.

Nå tester vi også komfort!

Men dekkene får selvfølgelig også prøve seg på tørr asfalt. Og etter hvert som flere dekk får gode våtegenskaper, etterspør flere og flere komforten i dekkene. Derfor har vi denne gang lagt til et eget komfort-moment, der vi gir svar på hvordan dekkene oppfører seg på en dårlig vei med mye smådumper. I den store poengtabellen kan du gå inn og velge de egenskapene du setter mest pris på og finne din egen vinner. En del kjører med piggfrie vinterdekk også om sommeren. Vi har denne gang tatt med et nordisk og et mellom-europeisk vinterdekk slik at du kan se hvordan de presterer på sommerføre. Som du ser; ikke å anbefale.

Dekkene kjøpes i butikken

Så langt mulig kjøper vi testdekkene i butikk. Dette er for å unngå alle spekulasjoner om at produsentene skal «preparere» dekk som presterer spesielt godt i testen. Noen av de nyeste dekkene er ennå ikke på plass i butikkene når vi kjører testen. Disse er vi avhengig av å få direkte fra produsentene. Disse dekkene tester vi imidlertid på nytt så fort de er tilgjengelig i butikken, slik at eventuelle forsøk på juks blir avslørt. Uansett vil det alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk, noe som kan bety små variasjoner i resultatene i en test.

Store prisvariasjoner

Motors sommerdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp. Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000–1500 kroner på fire dekk.

Les nøyaktige tabeller, testdisipliner og resultater for dekkene her!