Mens de fleste bilister har kjørt rundt på vinterdekk, har vi tatt med oss en mengde sommerdekk til et stort testanlegg i Texas i USA for å presse årets sommerdekk til det ytterste.

Årets testdekk og poengsum: 

Sommerdekket gir intet varsel 

I butikken ser alle dekkene like ut – svarte og runde. Under vanlig kjøring føles alt bare bra. Et vinterdekk gir deg tidlig et forvarsel om dårlig grep og stabilitet. Slik er det ikke med sommerdekk. Av de 15 dekkene som er med i årets test finner vi noen billige som vi ikke kan anbefale, og en del i mellomsjiktet prismessig som presterer ganske bra. Men i år som ofte tidligere finner vi vinnerne blant de såkalte premium-merkene; Continental, Pirelli, Nokian og Goodyear.

Billige dekk er tvilsom sparing

De beste dekkene er litt dyrere, men det skal ikke rare bulken til før det du sparer på et par billigdekk går opp i spinningen. For ikke å snakke om hvis du tør å tenke tanken om at du kjører på et menneske i et fotgjengerfelt fordi bremsestrekningen blir for lang. For å si det rett ut: Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en tvilsom måte å spare på.

De viktige egenskapene

Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i kritiske manøvrer er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Derfor er dette de disiplinene vi vektlegger høyest når vi tester dekkene. Ved første øyekast ser kanskje ikke forskjellen mellom dekkene kritisk stor ut. Men det er den. Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er faktisk viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha høy hastighet når den treffer fotgjengeren. Vi vektlegger prestasjonene på våt vei med 60 prosent når vi rangerer dekkene. Testdekkene er av dimensjon 205/55 R16. Testbil er VW Golf.

Komforten testes også

Men dekkene får selvfølgelig også prøve seg på tørr asfalt. Og etter hvert som flere dekk får gode våtegenskaper, etterspør flere og flere komforten i dekkene. Derfor har vi et eget komfort-moment, der vi gir svar på hvordan dekkene oppfører seg på en dårlig vei med mye smådumper. I den store poengtabellen kan du gå inn og vektlegge de egenskapene du setter mest pris på og finne din egen vinner.

Dekkene er kjøpt i butikk

Så langt mulig kjøper vi testdekkene i butikk. Dette er for å unngå alle spekulasjoner om at produsentene kan ”preparere” dekk som presterer spesielt godt i testen. Noen av de nyeste dekkene er ennå ikke på plass i butikkene når vi kjører testen. Disse er vi avhengig av å få direkte fra produsentene. Disse dekkene tester vi imidlertid på nytt så fort de er tilgjengelig i butikken, slik at eventuelle forsøk på juks blir avslørt. Uansett vil det alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk, noe som kan bety små variasjoner i resultatene i en test.

Sjekk pris, spar penger!

Motors sommerdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp. Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000–1500 kroner på fire dekk av samme merke og modell.