Slitte piggdekk bremser dårligere på is enn slitte dekk uten pigger.

 For første gang har vi gjort en test der vi får en indikasjon på hvordan egenskapene i piggdekk og piggfrie dekk utvikler seg etter hvert som de slites. Og resultatene er oppsiktsvekkende. 

Mens dekkene er nye, har piggdekket en klar fordel på is med både kortere bremsestrekning og bedre sidegrep. På snø er det uavgjort, litt avhengig av merke og modell. Når dekkene er slitt slik at det er seks millimeter igjen av dekket, har det skjedde en tydelig forandring. Det piggfrie dekket har kortere bremsestrekning på is enn piggdekket. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter. Et nytt piggdekk bruker rundt 55 meter på å stoppe fra 50 km/t på is. Vårt piggfrie dekk med tre millimeter mønster igjen, bruker 90,7 meter, mens piggdekket som er slitt like mye bruker 97,4. 

Piggfrie dekk VS piggdekk
De piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø, pluss i snøslaps. Årsaken er at gripeevnen til piggene blir betydelig redusert med slitasje. Det er med andre ord først og fremst piggene som gir de gode isegenskapene når dekket er nytt. De piggfrie dekkene får fortsatt god effekt av sin myke gummiblanding, mens piggdekkenes hardere gummi griper dårligere på isen. På våt og tørr asfalt er de slitte piggdekkene bedre enn alle andre. Den myke gummien i de piggfrie presterer dårlig, spesielt når temperaturen kommer opp i over fem–seks varmegrader. 

Siden vi ikke har full kontroll på hvordan de fire dekkene (to piggdekk og to piggfrie dekk med seks og tre millimeter mønster) har levd sitt liv, er ikke nøyaktigheten i disse testene like gode som i testen av de nye dekkene. De er dessuten av litt forskjellig alder. Men resultatene er så entydige, at konklusjonene over har en høy grad av sikkerhet. 

Styr unna billigdekk
Du finner en del rimeligere dekk med gode egenskaper. Men noen av billigdekkene bør du styre unna. I rettferdighetens navn skal det sies at de dårligste nye dekkene er bedre i kritiske situasjoner som bremsing på is og snø, framkommelighet og sidegrep enn de brukte dekkene vi har testet. Går du nå rundt og vurderer om du skal bytte de gamle, halvslitte vinterdekkene dine, så er det altså bedre å få et sett nye, rimelige dekk på bilen. 

Velg dekket som gir de egenskaper du har behov for
Det er tett i toppen, og det betyr også at det er viktigere enn noen gang å velge det dekket som gir de egenskapene du har behov for. Ofte er dekkene som er best på snø og is dårligere på våt asfalt. Noen fabrikanter forsøker å bygge inn jevne og gode kvaliteter for alle forhold. Kjører du mye på våt asfalt, er det kanskje det beste alternativet. 

Denne store vinterdekktesten kjøres av profesjonelle dekktestere hos firmaet Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.