Ingen store overraskelser; det er konklusjonen etter at vi har testet 19 nordiske vinterdekk på de tøffeste prøvene. Og det vanskeligste underlaget er fortsatt snø og is. Mange hevder at de kjører mest på saltet tørr eller våt asfalt om vinteren. Men det er når isen plutselig er der eller når våt snø laver ned og kjøres hard og glatt, at vinterdekkene virkelig viser hva de duger til. 

Sikkerhet
Det er først og fremst snakk om sikkerhet – om evnen til å stoppe bilen raskest mulig. Og hvor gode de er til å holde bilen stabil sideveis, slik at du unngår å komme over i motgående kjørebane i en sving. 

I tillegg er det selvfølgelig fint om dekket sørger for å ta deg opp den bratte bakken hjemme og støyer så lite som mulig. Men for de fleste er ikke dette kritiske egenskaper. Uansett hvilke egenskaper du setter høyest, kan du gå inn i testen og finne de dekkene som passer dine behov best. 

De beste dekkene er de dyreste 
Årets store vinterdekktest viser at det er Michelin, Nokian, Goodyear og Continental – i den rekkefølgen – som topper blant de piggfrie. Continental, Nokian Bridgestone og Pirelli er toppdekkene med pigger. Alle er såkalte premium dekk og prises deretter. Men i testen vil du også finne rimeligere dekk som kan gi deg bra og sikre prestasjoner i vinter. 

Vi oppgir ikke priser på dekkene i testen
Årsaken er rett og slett at de prisene som dekkimportørene oppgir ofte er mer ”villedende” enn ”veiledende”. Det er stor forskjell på de rabattene de enkelte dekkforhandlerne får fra importøren. Dermed blir det stor forskjell på hvilke priser de kan gi deg som kunde. Den riktige prisen finner du bare ved å sjekke prisen hos to–tre forhandlere. Prisvariasjonene er store. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000–1500 kroner på en slik ringerunde.

Mest solgte dekkene i Norden

Denne gang har vi med de mest solgte dekkene i Norden. Savner du noen dekk, kan du gå inn på naf.no/Forbrukertester og finne testene fra tidligere år. I fjor hadde vi blant annet med flere kinesiske billigdekk i testen. Vi testet også slitte pigg- og piggfrie dekk for å se hvordan egenskapene forandrer seg etter hvert som dekkene slites. Konklusjonen var at et piggfritt dekk beholder de gode egenskapene sine lenger enn et piggdekk.

Om testen

Denne dekktesten kjøres av profesjonelle dekktestere hos firmaet Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes. Vi har også testet mellomeuropeiske vinterdekk uten pigger, for deg som trenger dekk som tåler høyere hastigheter. Resultatene får du i neste Motor.

Testbil: Ford Focus 2,0. Dekkdimensjon: 205/55 R16