De fleste kjøper fortsatt dekk på den gamle måten – fra en forhandler på hjemstedet. Men stadig flere handlernå dekk på nettet. Dermed er mange hundre dekkmodeller tilgjengelig. Noen dyre, noen billige, noen gode og noen dårlige. Det er nemlig stor forskjell på hvor mye penger og anstrengelser de enkelte produsentene legger i å utvikle dekk for nordiske vinterforhold – de mest krevende i Europa.

Dekkene

Vi har plukket ut 12 piggdekk og ni piggfrie nordiske vinterdekk og forteller deg hvor gode de er under ulike forhold. Det eneste du må sjekke selv er prisen. Den kan variere med 1500–2000 kroner fra forhandler til forhandler. Og det på samme merke og modell. Årsaken er rett og slett at den ene forhandleren har det dekket du har blinket deg ut som hovedmerke med dertil gode innkjøpspriser. I motsetning til forhandleren ved siden av som også kan skaffe dekket, men til en betydelig høyere pris.

Piggdekkene

Det tre på topp: Continental, Goodyear og Nokian, alle medkarakteren 8,5.

Piggfrie dekk

Skal du kjøpe piggfritt, er det fem–seksdekk som hevder seg i toppen. Du bør sjekke  egenskapene til de enkelte dekkene og finne et som passer dine kjøreforhold.

Dekkenes egenskaper

Vinterdekket skal først og fremst gi deg høy sikkerhet på snø og is, samtidig som det skal prestere best mulig på våt asfalt. Dette er motstridende egenskaper i et dekk. Kjøper du et billig dekk fra en produsent som egentlig ikke bryr seg om oss i Norden, risikerer du å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner.

Det vanskeligste underlaget er fortsatt snø og is. Mange hevder at de kjører mest på saltet tørr eller våt asfalt om vinteren. Men det er når isen plutselig er dereller når våt snø laver ned og kjøres hard og glatt, at vinterdekkene virkelig viser hva de duger til.

Det er først og fremst snakk om sikkerhet. Om evnen til å stoppe bilen raskest mulig.Og hvor gode de er til å holde bilen stabil sideveis, slik at du ikke havner i motgående kjørebane i en sving.I tillegg er det selvfølgelig fint at du kommer opp den bratte bakken hjemme og at dekket støyer så lite som mulig. Men for de fleste er ikke dette kritiske egenskaper. Uansett hvilke egenskaper du setter høyest, kandu gå inn i testen å finne de dekkene som passer dine behov best.

Du kan lese resultater for hver testøvelse her.

Slik utføres testen

Testen kjøres av profesjonelle dekktestere hos Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevuei Russland som betaler testen, velger utdekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.

For å få fram et endelig resultat for hvert dekk i ulike prøver, for eksempel bremsing på is, gjennomføres 16–20 bremseprøver, hele tiden på «jomfruelig» underlag. Hele testserien kjøres tre ganger på tre forskjellige dager. Med jevne mellomrom kjøres tester med et referansedekk som viser eventuelle avvik i testforholdene. Disse avvikene korrigeres inn i resultatene. Instrumentet som måler bremselengder,akselerasjoner, hastigheter og rundetider er en RaceLogic Vboks III GPS.Testene der det gis subjektive karakterer, gjennomføres som blindtester med tre sjåfører. Det vil si at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen når karakterene gis. Karakterskalaen som brukes, går fra fire (dårlig) til ti (meget bra).