ABS-bremsing på glatt is

Dekk  
Continental 41.7
Goodyear 42.2
Nokian 43.0
Dunlop 45.2
Bridgestone 48.2
Michelin 49.6
Vredestein 50.8
Pirelli 51.4
Gislaved 53.2
Sava 54.8
Bridgestone 56.4
Michelin 58.9
Nankang 60.0
Agi 60.3
Continental 60.6
Nokian 61.0
Goodyear 62.1
Dunlop 63.8
Pirelli 65.4
Cordiant 67.4
Nokian WR 70.8

Tabellen viser ABS-bremsestrekningen med de forskjellige dekkene fra 50 km/t på glatt is. Dekkene ble testet i 16–20 bremseprøver og hele testserien ble gjentatt tre ganger på forskjellige dager og i forskjellige temperaturer.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Akselerasjon på glatt is

Dekk Tid (s)
Goodyear 3.3
Bridgestone 3.4
Continental 3.4
Nokian 3.5
Dunlop 3.7
Pirelli 3.9
Michelin 4.1
Vredestein 4.2
Gislaved 4.4
Sava 4.5
Agi 4.9
Nankang 4.9
Vredestein 5.7
Michelin 5.8
Goodyear 5.9
Continental 6.2
Pirelli 6.3
Bridgestone 6.4
Dunlop 6.4
Nokian 6.4
Cordiant 6.6
Nokian WR 7.7

Vi måler bilens akselerasjonstid fra fem til 20 km/t på glatt is, med bruk av bilens antispinnsystem. Det kjøres 16–20 akselerasjoner og gjentok testen på tre forskjellige dager og i forskjellige temperaturer.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Manøverbane på is

Dekk Rundetid (sek)
Continental 46.5
Nokian 47.3
Pirelli 47.3
Sava 47.8
Bridgestone 47.9
Gislaved 48.2
Dunlop 48.4
Goodyear 48.5
Michelin 49.1
Vredestein 50.9
Goodyear 51.0
Bridgestone 51.2
Nokian 51.5
Continental 52.0
Dunlop 52.1
Nankang 52.1
Vredestein 52.1
Agi 52.3
Pirelli 52.4
Cordiant 53.9
Michelin 54.0
Nokian WR 57.6

Dekkets samlede egenskaper på is testes på en isbane, hvor en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing er påkrevd. Tre førere kjører banen så raskt som mulig. Sluttresultatet er et gjennomsnitt av rundetider. Testen ble kjørt både med og uten bilens antisladdsystem.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Kjørefølelse på is (subjektiv)

Dekk Karakter
Continental 10
Gislaved 10
Nokian 10
Bridgestone 9
Goodyear 9
Michelin 9
Bridgestone 8
Continental 8
Dunlop 8
Nokian 8
Pirelli 8
Vredestein 8
Agi 7
Cordiant 7
Dunlop 7
Goodyear 7
Nankang 7
Pirelli 7
Sava 7
Michelin 6
Nokian WR 6
Vredestein 6

Kjøreegenskapene på is testes ved å kjøre en svingete isbane med maksimal hastighet der både sidegrep, akselerasjon og bremsing testes. Det blir også vurdert hvor brått sladdene oppstår og hvor enkelt det er å vinne tilbake grepet. Dette er en blindtest der førerne ikke. Resultatet er et gjennomsnitt av rundetidene til tre testførere som kjører både med og uten antisladdsystemet innkoplet.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Bremsing på snø

Dekk Bremsestrekning (m)
Goodyear 52.5
Goodyear 53.0
Pirelli 53.0
Continental 54.1
Bridgestone 54.5
Nokian 55.0
Nokian 55.1
Pirelli 55.1
Dunlop 55.2
Gislaved 55.4
Continental 55.5
Cordiant 55.5
Bridgestone 55.6
Michelin 55.6
Michelin 56.2
Nokian WR 56.2
Dunlop 56.3
Vredestein 56.7
Vredestein 56.9
Sava 57.1
Agi 59.2
Nankang 59.9

Testen kjøres på et underlag av pakket snø. Resultatet er bilens ABS-bremsestrekning er fra 80 km/t. Samme testprosedyre som for på is, bortsett fra at hele testserien ble kjørt fire ganger på forskjellige dager og i ulike temperaturer.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Akselerasjon på snø

Dekk Tid (s)
Pirelli 5.3
Continental 5.4
Bridgestone 5.5
Continental 5.5
Dunlop 5.5
Dunlop 5.5
Goodyear 5.5
Nokian 5.5
Goodyear 5.6
Michelin 5.6
Michelin 5.6
Nokian 5.6
Vredestein 5.6
Gislaved 5.7
Pirelli 5.7
Cordiant 5.8
Nokian WR 5.8
Sava 5.8
Bridgestone 5.9
Vredestein 5.9
Agi 6.0
Nankang 6.1

Bilen akselereres fra fem til 35 km/t så raskt som mulig med bruk av bilens antispinnsystem. 16–20 akselerasjoner ble foretatt med hvert dekk og hele testserien ble gjentatt fire ganger på ulike dager med forskjellig temperatur.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Manøverbane på snø

Dekk Rundetid (sek)
Pirelli 63.4
Continental 63.9
Goodyear 64.0
Nokian 64.0
Dunlop 64.7
Michelin 64.7
Goodyear 65.1
Sava 65.1
Bridgestone 65.2
Nokian 65.4
Pirelli 66.2
Dunlop 66.4
Gislaved 66.5
Bridgestone 66.7
Michelin 67.1
Vredestein 67.2
Continental 67.5
Nokian WR 67.8
Cordiant 68.5
Vredestein 68.5
Agi 68.6
Nankang 69.7

Alle egenskaper på is testes på en snødekt bane der en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing er påkrevd. Tre førere kjører banen så raskt som mulig. Sluttresultatet er et gjennomsnitt av førernes rundetider. Testen ble kjørt både med og uten bilens antisladdsystem.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Kjørefølelse på snø (subjektiv)

Dekk Karakter
Nokian 10
Bridgestone 9
Continental 9
Continental 9
Dunlop 9
Goodyear 9
Michelin 9
Nokian 9
Pirelli 9
Dunlop 8
Gislaved 8
Goodyear 8
Michelin 8
Pirelli 8
Sava 8
Vredestein 8
Bridgestone 7
Cordiant 7
Nokian WR 7
Agi 6
Nankang 6
Vredestein 6

Kjøreegenskapene testes ved å kjøre en svingete snøbane med maksimal hastighet der både sidegrep, akselerasjon og bremsing testes. Det blir også vurdert hvor brått sladdene oppstår og hvor enkelt det er å vinne tilbake grepet. Dette er en blindtest. Resultatet er et gjennomsnitt av rundetidene til tre testførere som kjører bilen både med og uten antisladdsystemet innkoplet.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Manøverbane på våt asfalt

Dekk Avstand (m)
Nokian WR 30.4
Vredestein 30.9
Agi 31.0
Nankang 31.1
Dunlop 31.2
Gislaved 31.2
Pirelli 31.5.
Goodyear 31.6
Sava 31.6
Vredestein 31.6
Continental 31.7
Dunlop 31.7
Michelin 31.7
Nokian 31.7
Nokian 31.8
Bridgestone 31.9
Continental 31.9
Goodyear 32.1
Michelin 32.1
Cordiant 32.7
Bridgestone 33.0
Pirelli 33.0
   

Alle egenskaper på is testes på en våt asfaltbane. En kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing er påkrevd. Tre førere kjører banen så raskt som mulig. Sluttresultatet er et gjennomsnitt av førernes rundetider. Testen ble kjørt både med og uten bilens antisladdsystem.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Kjørefølelse på våt asfalt (subjektiv)

Dekk Karakter
Nokian WR 8
Vredestein 8
Agi 7
Dunlop 7
Dunlop 7
Goodyear 7
Michelin 7
Michelin 7
Nokian 7
Nokian 7
Vredestein 7
Bridgestone 6
Continental 6
Continental 6
Gislaved 6
Goodyear 6
Pirelli 6
Pirelli 6
Sava 6
Cordiant 5
Nankang 5
Bridgestone 4

Kjøreegenskapene ble testet ved å kjøre på en bane med forskjellige typer svinger. Målet var å finne hvor lett dekket er å håndtere og hvor sikkert det oppfører seg på grensen til der grepet slipper. Med et godt dekk skal det også være lett å gjenvinne kontrollen over bilen i en kritisk situasjon. Karakteren er et gjennomsnitt av vurderingen til flere førere.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Bremsing på våt asfalt

Dekk Bremselengde (m)
Agi 30.1.
Nankang 30.3.
Nokian WR 31.0
Continental 31.5.
Gislaved 31.6
Vredestein 31.7.
Dunlop 32.3
Bridgestone 33.0
Sava 33.0
Dunlop 33.4
Goodyear 33.4
Michelin 33.5
Pirelli 33.6
Nokian 34.9
Goodyear 35.6
Cordiant 35.9
Pirelli 36.2
Bridgestone 36.3
Vredestein 36.7
Michelin 36.9
Continental 37.8
Nokian 38.0

Resultatet er et gjennomsnitt av bremselengder fra 80 km/t.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Bremsing på tørr asfalt

Dekk Bremselengde (m)
   
Nokian WR 24.3
Nankang 25.7
Agi 26.1
Vredestein 26.3
Gislaved 26.7
Dunlop 27.0
Sava 27.3
Nokian 27.9
Continental 28.0
Dunlop 28.0
Michelin 28.2
Nokian 28.2
Goodyear 28.3
Bridgestone 28.6.
Continental 29.0
Pirelli 29.0
Vredestein 29.0
Goodyear 29.4.
Bridgestone 29.7
Michelin 29.8
Pirelli 30.2
Cordiant 30.7.

Resultatet er et gjennomsnitt av bremselengder fra 100 km/t.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Kjørefølelse på tørr asfalt (subjektiv)

Dekk Karakter
Michelin 8
Nokian WR 8
Vredestein 8
Agi 7
Bridgestone 7
Dunlop 7
Dunlop 7
Gislaved 7
Nokian 7
Pirelli 7
Vredestein 7
Continental 6
Continental 6
Goodyear 6
Goodyear 6
Michelin 6
Nankang 6
Nokian 6
Pirelli 6
Sava 6
Bridgestone 5
Cordiant 5

Kjøreegenskapene ble testet ved å kjøre på en bane med forskjellige typer svinger. Målet var å finne hvor lett dekket er å håndtere og hvor sikkert det oppfører seg på grensen til der grepet slipper. Med et godt dekk skal det også være lett å gjenvinne kontrollen over bilen i en kritisk situasjon. Karakteren er et gjennomsnitt av vurderingen til flere førere.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Retningsstabilitet

Retningsstabilitet Karakter
Goodyear 9
Goodyear 9
Michelin 9
Nokian WR 9
Vredestein 9
Continental 8
Gislaved 8
Pirelli 8
Sava 8
Agi 7
Bridgestone 7
Bridgestone 7
Continental 7
Dunlop 7
Dunlop 7
Michelin 7
Nankang 7
Nokian 7
Pirelli 7
Vredestein 7
Cordiant 6
Nokian 6

Stabiliteten er testet ved å kjøre på typiske vinterveier som enten er sporslitt av trafikk eller behandlet med veihøvel. Dekket får karakter etter følelsen inne I bilen og etter hvor store rattkorreksjoner testførerne må gjøre.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Støy

Dekk Karakter
Dunlop 10
Michelin 10
Nokian WR 10
Pirelli 10
Vredestein 10
Bridgestone 9
Continental 9
Cordiant 9
Goodyear 9
Nokian 9
Agi 7
Dunlop 7
Gislaved 7
Goodyear 7
Michelin 7
Vredestein 7
Bridgestone 6
Continental 6
Nankang 6
Sava 6
Nokian 5
Pirelli 5

Støynivået er bedømt ved å kjøre på forskjellige underlag i forskjellige hastigheter. Testen er en blindtest der sluttkarakteren er et gjennomsnitt av flere føreres subjektive vurdering.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk

Rullemotstand

Dekk Økt bensinforbruk %
Nokian 0.0 %
Michelin 0.2 %
Continental 0.9 %
Bridgestone 1.0 %
Pirelli 1.0 %
Vredestein 1.0 %
Dunlop 1.1 %
Goodyear 1.2 %
Nankang 1.2 %
Nokian 1.5 %
Nokian WR 1.5 %
Bridgestone 1.6 %
Michelin 1.8 %
Goodyear 2.0 %
Sava 2.0 %
Dunlop 2.1 %
Cordiant 2.2 %
Continental 2.4 %
Pirelli 2.5 %
Vredestein 2.9 %
Gislaved 3.0 %
Agi 3.1 %

Rullemotstanden måles som en utrullingstest på vei. Testbilen akselereres opp i 80 km/t på en flat strekning. Giret settes i nøytral og bilen får rulle fritt til 40 km/t. Rullemotstanden presenteres som en matematisk beregning av økningen i bensinforbruket sammenliknet med det beste dekket i testen.

Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk