Vi har testet 20 pigg- og piggfrie vinterdekk i vinterdekktesten for 2013. De mest solgte i Norge er med, også en del rimeligere utgaver.

Dette er rangeringen etter poeng i vinterdekktesten for 2013:

Piggdekk:

Piggfrie dekk:

Les egen sak med nøyaktige testresultater for hvert enkelt dekk her.

Klikk på hvert enkelt dekk for omtale av dekket.

Testen viser at det er stor forskjell på hvor mye penger og anstrengelser de enkelte produsentene legger i å utvikle dekk for nordiske vinterforhold – de mest krevende i Europa. Vinterdekket skal først og fremst gi deg høy sikkerhet på snø og is, samtidig som det skal prestere best mulig på våt asfalt. Dette er motstridende egenskaper i et dekk.

Kjøper du et billig dekk fra en produsent som egentlig ikke bryr seg om oss i Norden, kan du risikere å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner. Du bør sjekke egenskapene til de enkelte dekkene og finne et som passer dine kjøreforhold. 

Stor avstand på glatt is 

Vinterdekktesten for 2013 viser at det etter rundt 20 år med dedikerte piggfrie dekk fortsatt er stor avstand mellom piggfritt og piggdekk på det vanskeligste føret, nemlig glatt is.

Testvinner i kategorien piggdekk, Nokian Hakkapeliitta 8, bruker 40,7 meter på å stanse på glatt is med ABS-bremser.

Under tilsvarende forhold bruker det beste piggfrie dekket i denne testdisplinen, Pirelli Icecontrol, 53,8 meter på å stanse.

Testvinner godkjennes i siste liten

Det beste piggdekket i testen, Nokian Hakkapeliitta 8, ble tillatt solgt i Norge i 12. time.  

Det høres kanskje ut som en dårlig vits, men er ikke desto mindre sant. For to år siden vedtok Finland og Sverige nye piggregler, med virking fra 1. juli 2013. Ifølge disse reglene kan et dekk maksimalt ha 50 pigger per løpemeter. For et dekk i dimensjon 205/55 R16 betyr det i underkant av 100 pigger.

Reglene inneholder også et unntak der det heter at produsenten kan utstyre dekket med flere pigger, dersom tester viser at det ikke medfører økt veislitasje. Meningen var at Norge skulle innføre de samme reglene, men det skjedde ingenting før i siste liten hos Vegdirektoratet. Direktoratet lover at en dispensasjon fra gjeldende regler skal være klar før vinterdekksesongen setter inn i 2013.

Les mer om sommelet med reglene her.

Sjekk prisen med flere

Det eneste du må sjekke selv etter å ha lest denne testen og funnet «ditt» dekk er prisen. Den kan fort variere med 1500–2000 kroner fra forhandler til forhandler når du skal kjøpe fire nye dekk. Og det på samme merke og modell.

Årsaken er rett og slett at den ene forhandleren har det dekket du har blinket deg ut som hovedmerke, og får dertil gode innkjøpspriser. I motsetning til forhandleren ved siden av som gjerne skaffer dekket, men til en betydelig høyere pris.  

Flere tester fra tidligere år 

Savner du noe dekk, kan du gå inn på dekktestene fra tidligere år og finne testene fra tidligere år. Denne store vinterdekktesten kjøres av profesjonelle dekktestere hos firmaet Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.