Hver testdisiplin ligger som tabell nederst på siden, under «karakterkortene». Her kan du sjekke egenskapene til dekket som passer ditt bruk og din lommebok.

Dette er beskrivelsen av de forskjellige disiplinene:

• Bremsing:

Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet og eliminere påvirkningen fra været.

• Akselerasjon:

Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.

• Kjøreegenskaper:

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

• Kjørefølelse:

I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.

• Stabilitet:

Testen av dekkenes stabilitet kjøres på veier som enten er sporslitt av piggdekk eller har langsgående spor laget av en veihøvel. Flere sjåfører setter en karakter etter hvor stabil bilen føles og hvor store rattkorreksjoner som må til for å få bilen til å gå rett. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

• Støy:

Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

• Rullemotstand:

Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.

Streng kontroll og testing

Motors vinterdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi får hjelp til å evaluere dekkene av profesjonelle testere hos Test World i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Alle dekkene kjøpes inn fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan spesial-produsere dekk som skal prestere godt. I de tilfellene der nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk så snart de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp.

 

Bremsing på glatt is

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremselengde i meter:

Continental

32.4

Pirelli

33.1

Nokian

34.1

Goodyear

35.4

Bridgestone

36.5

Dunlop

36.7

Gislaved

37.5

Goodyear

39.4

Hankook

39.4

Michelin

39.5

Vredestein

39.5

Michelin

40.6

Nokian

40.7

Continental

40.8

Bridgestone

41.1

Maxxis

42.0

Sailun

43.8

Jinyu

44.1

Pirelli

44.5

Nordman

44.9

Kumho

47.3

Vredestein

48.3

Dunlop

49.3

Sunny

50.6

Sunny

54.6

 

Akselerasjon på glatt is

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Tid i sekunder:

Nokian

2.4

Continental

2.7

Pirelli

2.7

Hankook

2.9

Gislaved

3.1

Goodyear

3.1

Bridgestone

3.2

Michelin

3.3

Dunlop

3.5

Vredestein

3.5

Michelin

3.7

Goodyear

3.8

Nokian

3.8

Continental

3.9

Jinyu

4.0

Maxxis

4.0

Nordman

4.0

Bridgestone

4.4

Pirelli

4.4

Sailun

4.5

Kumho

4.6

Sunny

4.6

Dunlop

4.8

Vredestein

4.9

Sunny

5.3

 

Manøverbane på is

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Rundetid i sekunder:

Nokian

48.1

Continental

50.0

Pirelli

50.8

Goodyear

53.9

Gislaved

54.8

Hankook

55.7

Dunlop

56.8

Bridgestone

56.9

Michelin

57.5

Vredestein

58.6

Nokian

60.0

Goodyear

60.4

Michelin

61.3

Continental

62.4

Bridgestone

63.4

Maxxis

63.8

Jinyu

64.4

Nordman

64.6

Pirelli

66.4

Sailun

66.7

Kumho

68.9

Vredestein

69.8

Sunny

71.6

Dunlop

72.3

Sunny

75.1

 

Kjørefølelse på is

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:

Continental

10

Nokian

10

Pirelli

10

Gislaved

9

Hankook

9

Michelin

9

Bridgestone

8

Dunlop

8

Michelin

8

Nokian

8

Vredestein

8

Bridgestone

7

Goodyear

7

Jinyu

7

Maxxis

7

Pirelli

7

Sailun

7

Continental

6

Dunlop

6

Goodyear

6

Kumho

6

Nordman

6

Vredestein

6

Sunny

5

Sunny

5

 

Bremsing på snø

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremsestrekning i meter:

Nokian

52.4

Goodyear

52.6

Vredestein

52.6

Dunlop

52.7

Hankook

52.9

Nokian

53.3

Bridgestone

53.4

Jinyu

53.4

Nordman

53.4

Michelin

53.5

Goodyear

53.8

Maxxis

53.8

Continental

53.9

Continental

54.1

Bridgestone

54.2

Gislaved

54.3

Pirelli

54.6

Sailun

54.6

Pirelli

54.8

Michelin

54.9

Vredestein

55.0

Dunlop

56.5

Kumho

57.8

Sunny

59.2

Sunny

61.1

 

Akselerasjon på snø

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Tid i sekunder:

Nokian

5.4

Dunlop

5.5

Gislaved

5.5

Goodyear

5.5

Nokian

5.5

Goodyear

5.6

Pirelli

5.6

Bridgestone

5.7

Continental

5.7

Hankook

5.7

Jinyu

5.7

Maxxis

5.7

Michelin

5.7

Nordman

5.7

Pirelli

5.7

Continental

5.8

Dunlop

5.8

Michelin

5.8

Sailun

5.8

Vredestein

5.8

Vredestein

5.9

Kumho

6.0

Bridgestone

6.2

Sunny

6.9

Sunny

7.0

 

Manøverbane på snø

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Rundetid i sekunder:

Nokian

59.1

Gislaved

59.4

Nokian

59.4

Pirelli

59.4

Goodyear

59.8

Continental

60.1

Goodyear

60.1

Dunlop

60.3

Michelin

60.4

Nordman

60.4

Jinyu

60.5

Maxxis

60.5

Vredestein

60.8

Hankook

61.0

Sailun

61.0

Pirelli

61.2

Continental

61.4

Bridgestone

61.8

Michelin

61.8

Vredestein

62.2

Dunlop

62.3

Bridgestone

62.8

Kumho

64.3

Sunny

67.1

Sunny

68.7

 

Kjørefølelse på snø

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:

Dunlop

10

Gislaved

10

Goodyear

10

Nokian

10

Continental

9

Goodyear

9

Nokian

9

Pirelli

9

Continental

8

Hankook

8

Maxxis

8

Michelin

8

Michelin

8

Bridgestone

7

Bridgestone

7

Dunlop

7

Nordman

7

Pirelli

7

Sailun

7

Vredestein

7

Jinyu

6

Kumho

6

Vredestein

6

Sunny

5

Sunny

5

 

Bremsing på våt asfalt

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremselengde i meter:

Sunny

29.7

Dunlop

34.2

Sailun

36.1

Goodyear

36.7

Pirelli

37.3

Kumho

37.9

Maxxis

38.3

Continental

38.6

Vredestein

39.2

Sunny

40.0

Bridgestone

40.8

Jinyu

40.8

Michelin

41.0

Michelin

41.1

Dunlop

41.3

Continental

41.4

Gislaved

41.4

Hankook

41.4

Goodyear

41.6

Pirelli

41.8

Nokian

42.0

Nokian

42.3

Bridgestone

42.4

Vredestein

43.5

Nordman

43.9

 

Manøverbane på våt asfalt                                   

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Rundetid i sekunder:

Sunny

27.2

Dunlop

28.2

Goodyear

29.4

Pirelli

29.5

Sailun

29.7

Vredestein

29.9

Kumho

30.0

Maxxis

30.0

Continental

30.5

Sunny

30.6

Michelin

30.7

Jinyu

30.8

Pirelli

31.0

Gislaved

31.1

Dunlop

31.2

Hankook

31.3

Michelin

31.3

Nokian

31.3

Bridgestone

31.4

Continental

31.4

Goodyear

31.4

Nokian

31.4

Bridgestone

31.5

Vredestein

32.0

Nordman

32.4

 

Kjørefølelse på våt asfalt

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:

Sunny

9

Continental

8

Dunlop

8

Gislaved

8

Goodyear

8

Goodyear

8

Jinyu

8

Maxxis

8

Michelin

8

Michelin

8

Nokian

8

Pirelli

8

Sunny

8

Vredestein

8

Bridgestone

7

Dunlop

7

Hankook

7

Nokian

7

Nordman

7

Vredestein

7

Continental

6

Kumho

6

Pirelli

6

Bridgestone

5

Sailun

5

 

Bremsing på tørr asfalt

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremselengde i meter:

Sunny

28.2

Sunny

29.7

Michelin

30.4

Continental

30.6

Jinyu

30.6

Vredestein

30.6

Dunlop

31.0

Michelin

31.0

Goodyear

31.2

Nokian

31.2

Kumho

31.3

Goodyear

31.4

Bridgestone

31.6

Pirelli

31.7

Pirelli

31.8

Gislaved

32.0

Nokian

32.0

Bridgestone

32.2

Sailun

32.2

Continental

32.5

Vredestein

32.5

Hankook

32.7

Dunlop

32.8

Nordman

32.8

Maxxis

33.0

 

Kjørefølelse på tørr asfalt

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:

Continental

9

Goodyear

9

Nokian

9

Sunny

9

Bridgestone

8

Continental

8

Dunlop

8

Hankook

8

Michelin

8

Michelin

8

Pirelli

8

Pirelli

8

Sunny

8

Vredestein

8

Gislaved

7

Goodyear

7

Jinyu

7

Kumho

7

Maxxis

7

Nokian

7

Bridgestone

6

Dunlop

6

Nordman

6

Sailun

6

Vredestein

6

 

Retningsstabilitet

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:

Goodyear

10

Bridgestone

9

Continental

9

Goodyear

9

Maxxis

9

Nokian

9

Pirelli

9

Continental

8

Dunlop

8

Dunlop

8

Gislaved

8

Hankook

8

Michelin

8

Nokian

8

Nordman

8

Sailun

8

Sunny

8

Bridgestone

7

Kumho

7

Michelin

7

Pirelli

7

Vredestein

7

Jinyu

6

Sunny

6

Vredestein

6

 

Støy

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:

Bridgestone

10

Continental

10

Goodyear

10

Michelin

10

Nokian

10

Pirelli

10

Maxxis

9

Dunlop

8

Kumho

8

Sailun

8

Sunny

8

Vredestein

8

Michelin

7

Bridgestone

6

Continental

6

Dunlop

6

Gislaved

6

Goodyear

6

Hankook

6

Nordman

6

Vredestein

6

Jinyu

5

Nokian

5

Pirelli

5

Sunny

5

 

Rullemotstand

Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Økt drivstofforbruk i prosent:

Nokian

0.0 %

Continental

0.1 %

Nordman

0.2 %

Sailun

0.3 %

Goodyear

0.4 %

Maxxis

0.7 %

Hankook

0.8 %

Kumho

0.8 %

Vredestein

0.8 %

Dunlop

1.0 %

Nokian

1.2 %

Goodyear

1.3 %

Bridgestone

1.5 %

Michelin

1.5 %

Dunlop

1.6 %

Gislaved

1.6 %

Jinyu

1.6 %

Michelin

1.6 %

Pirelli

1.6 %

Sunny

1.6 %

Vredestein

1.7 %

Bridgestone

1.8 %

Sunny

1.8 %

Continental

1.9 %

Pirelli

2.1 %