Vil du ha det sikreste grepet på glatte, norske vinterveier, er det de dyre og mest kjente dekkmerkene som gjelder. 

  • Saken fortsetter under listen med testede dekk.
  • Se masse bilder fra dekktesten nederst i saken!

Dette er dekkene vi har testet for sesongen 2015:

PIGGDEKK:

PIGGFRIE DEKK:

Hva er best, pigger eller piggfritt?

På is er det fortsatt piggdekk som leder med trygg margin. Ingen av de piggfrie kommer i nærheten av stopplengden til piggdekkene på is. Nokian Hakkapeliitta, som er det aller beste isdekket, stopper på 40,3 meter fra 50 km/t.

Michelin, som er det beste piggfrie, stopper ikke før etter 55,6 meter. De nye piggdekkene taper heller ikke egenskapene sine raskere enn piggfrie.

Nesten ikke forskjell på snø

På snø er forskjellene nesten visket ut. Her finner du piggfrie dekk som presterer bedre enn mange av piggdekkene. Best er piggdekket til Goodyear som stopper på 51,8 meter fra 80 km/t. Piggfrie Pirelli stopper på 52,2 meter. De piggfrie har et komfort-nivå som piggdekkene ikke er i nærheten av. Du kan også skifte dekk på høsten og våren uavhengig av de skiftdatoene som veimyndighetene har satt.

Pigger på prøvetid

Flere pigger gir tydeligvis bedre grep på is. I fjor var Nokian først ute med 190 lette pigger. Dette er nesten dobbelt så mange som piggreglementet tilsier, men Nokian påsto at de lette piggene ikke sliter mer på asfalten eller skaper mer svevestøv. Derfor fikk de to års dispensasjon i påvente av at veimyndighetene skulle gjøre egne tester på dette.

I år har flere produsenter forsøkt seg med flere pigger. Nå har veimyndighetene gjort egne tester som viser at disse dekkene skaper mer små støvpartikler. Derfor er det usikkert hvor lenge disse dekkprodusentene får lov til å fortsette med 130-190 pigger eller må tilbake til rundt 96 pigger.

Jo, forskjellene merkes godt!

På papiret er det ikke alltid forskjellen mellom dekkene ser store ut. Et vanlig spørsmål fra leserne er om disse forskjellene er merkbare under normale kjøreforhold. Svaret er enkelt: Forskjellene merkes godt. Ikke bare når det gjelder bremsestrekning, men også hvor godt grepet er sideveis i svinger, hvor lett det er å ta inn igjen en sladd eller hvor bra bilen reagerer på styringen.

Med de dårligste dekkene i testen, er bilen bortimot umulig å kontrollere på glatt underlag. Og akkurat det har vi mye av i Norge. Derfor advarer vi også mot å kjøpe de aller billigste dekkene, som kommer dårligst ut i testen. I flere år nå har vi sett at jumboplassen havner hos kinesiske dekk. Slik er det også i år. Sparer du 1000 eller 1500 kroner på dekk-kjøpet, går dette fort opp i røyk om du får en bulk. For ikke å snakke om risikoen for å skade deg selv eller andre.