Vi monterte testdekkene på biler og kjørte nesten 15000 kilometer i kolonne på vanlige veier for å slite dekkene tilsvarende et par vintersesongers kjøring. Vi målte hele tiden slitasjen på de forskjellige dekkene. Deretter kjørte vi dekkene i nye bremsetester på is og snø, tilsvarende de vi gjorda da dekkene var nye. Konklusjonene ble som følger:

  • Dekkene ble slitt omtrent like raskt. Michelin X-Ice North3 var det eneste dekket som utmerket seg med betydelig mindre slitasje enn de andre. Ifølge vår test vil du få rundt 64 000 kilometer ut av dekket før det er slitt ned til tre millimeter.
  • Piggfrie Goodyear Ultra Grip Ice 2 ble slitt raskest, med en forventet levetid på rundt 31 000 kilometer.
  • De andre dekkene vi testet var Nokian Hakkapeliitta 8 (40 000 km), Pirelli Ice Zero (43 000 km), Hankok Winter I*Pike RS (49 000 km) og Continental VikingContact 6 (47 000 km).
  • Det var små forskjeller i hvor mye dårligere grepet ble i de åtte testdekkene. Etter 15 000 kilometer hadde de piggfrie dekkene mistet omtrent like mye grep som piggdekkene.