Testbilen er en Ford Focus med dekkdimensjonen 205/55 R16 V; en ganske vanlig bilstørrelse og dekkdimensjon i Norden.
Tabeller og resultater fra hver testdisiplin finner du nederst i saken!
BREMSING:
Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet eliminere påvirkningen fra været.
AKSELERASJON:
Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.
KJØREEGENSKAPER:
Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.
KJØREFØLELSE:
I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.
STABILITET:
Testen av dekkenes stabilitet kjøres på veier som enten er sporslitt av piggdekk eller har langsgående spor laget av en veihøvel. Flere sjåfører setter en karakter etter hvor stabil bilen føles og hvor store rattkorreksjoner som må til for å få bilen til å gå rett. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.
STØY:
Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.
RULLEMOTSTAND:
Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.
Tabeller for hver testdisiplin:
Bremsing på glatt is
• Bremselengde i meter, fet skrift er piggdekk
Nokian |
40,3 |
Pirell |
43,5 |
Dunlop |
44,0 |
Hankook |
44,5 |
Goodyear |
45,3 |
Continental |
46,2 |
Sava |
50,6 |
Bridgestone |
51,0 |
Nordman |
54,3 |
Gislaved |
54,7 |
Michelin |
54,7 |
Michelin |
55,6 |
Nokian |
56,7 |
Goodyear |
57,4 |
Linglong |
58,5 |
Continental |
59,1 |
Pirelli |
59,6 |
Nordman |
64,0 |
Nankang |
64,2 |
Bridgestone |
64,3 |
Aksellerasjon på glatt is
• Tid i sekunder, fet skrift er piggdekk
Nokian |
3,5 |
Hankook |
3,8 |
Continental |
4,1 |
Dunlop |
4,1 |
Goodyear |
4,1 |
Pirell |
4,1 |
Bridgestone |
4,7 |
Sava |
4,8 |
Nordman |
5,3 |
Gislaved |
5,4 |
Michelin |
5,5 |
Linglong |
6,2 |
Nokian |
6,7 |
Continental |
6,8 |
Michelin |
7,0 |
Pirelli |
7,0 |
Goodyear |
7,1 |
Bridgestone |
7,2 |
Nordman |
7,7 |
Nankang |
7,9 |
Manøverbane på is
• Rundetid i sekunder, fet skrift er piggdekk
Nokian |
60,6 |
Continental |
62,1 |
Hankook |
62,1 |
Gislaved |
63,4 |
Pirell |
63,6 |
Goodyear |
63,9 |
Sava |
64,8 |
Dunlop |
65,1 |
Continental |
65,7 |
Nokian |
66,5 |
Pirelli |
66,6 |
Michelin |
67,0 |
Nordman |
67,0 |
Bridgestone |
67,1 |
Nankang |
67,7 |
Nordman |
68,8 |
Michelin |
69,0 |
Bridgestone |
69,8 |
Goodyear |
70,1 |
Linglong |
70,5 |
Kjørefølelse på is
• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk
Continental |
10 |
Nokian |
10 |
Bridgestone |
9 |
Gislaved |
9 |
Goodyear |
9 |
Hankook |
9 |
Pirell |
9 |
Continental |
8 |
Dunlop |
8 |
Michelin |
8 |
Nokian |
8 |
Nordman |
8 |
Sava |
8 |
Goodyear |
7 |
Linglong |
7 |
Michelin |
7 |
Nankang |
7 |
Pirelli |
7 |
Bridgestone |
6 |
Nordman |
6 |
Bremsing på snø
• Bremsestrekning i meter, fet skrift er piggdekk
Goodyear |
51,8 |
Gislaved |
52,0 |
Continental |
52,2 |
Pirelli |
52,2 |
Hankook |
52,3 |
Michelin |
52,3 |
Nokian |
52,3 |
Dunlop |
52,4 |
Goodyear |
52,4 |
Nokian |
52,5 |
Continental |
52,7 |
Michelin |
52,7 |
Nordman |
52,7 |
Pirelli |
52,7 |
Nankang |
52,9 |
Nordman |
52,9 |
Bridgestone |
53,0 |
Bridgestone |
53,0 |
Linglong |
53,5 |
Sava |
53,5 |
Aksellerasjon på snø
• Tid i sekunder, fet skrift er piggdekk
Goodyear |
5,8 |
Michelin |
5,8 |
Nokian |
5,8 |
Nokian |
5,8 |
Pirell |
5,8 |
Continental |
5,9 |
Gislaved |
5,9 |
Goodyear |
5,9 |
Hankook |
5,9 |
Nordman |
5,9 |
Bridgestone |
6,0 |
Bridgestone |
6,0 |
Continental |
6,0 |
Dunlop |
6,0 |
Michelin |
6,0 |
Pirelli |
6,0 |
Nankang |
6,1 |
Nordman |
6,1 |
Linglong |
6,2 |
Sava |
6,2 |
Manøverbane på snø
• Rundetid i sekunder, fet skrift er piggdekk
Continental |
57,5 |
Nokian |
57,7 |
Gislaved |
57,9 |
Hankook |
58,0 |
Pirell |
58,2 |
Goodyear |
58,3 |
Nokian |
58,6 |
Nordman |
58,8 |
Dunlop |
58,9 |
Bridgestone |
59,0 |
Continental |
59,5 |
Michelin |
59,5 |
Nordman |
59,7 |
Michelin |
60,0 |
Bridgestone |
60,1 |
Pirelli |
60,2 |
Sava |
60,3 |
Nankang |
60,6 |
Goodyear |
61,0 |
Linglong |
61,7 |
Kjørefølelse på snø
• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk
Nokian |
10 |
Continental |
9 |
Gislaved |
9 |
Goodyear |
9 |
Hankook |
9 |
Nokian |
9 |
Pirell |
9 |
Bridgestone |
8 |
Bridgestone |
8 |
Continental |
8 |
Dunlop |
8 |
Goodyear |
8 |
Michelin |
8 |
Michelin |
8 |
Nordman |
8 |
Nordman |
8 |
Pirelli |
8 |
Nankang |
7 |
Sava |
7 |
Linglong |
6 |
Bremsing på våt asfalt
• Bremselengde i meter, fet skrift er piggdekk
Gislaved |
36,3 |
Goodyear |
37,3 |
Michelin |
37,4 |
Pirelli |
37,8 |
Sava |
38,4 |
Dunlop |
38,5 |
Continental |
39,2 |
Hankook |
39,3 |
Bridgestone |
39,4 |
Linglong |
39,4 |
Goodyear |
40,4 |
Pirelli |
40,4 |
Nordman |
40,5 |
Michelin |
41,9 |
Nordman |
41,9 |
Continental |
42,4 |
Nokian |
42,4 |
Nokian |
43,6 |
Bridgestone |
43,9 |
Nankang |
43,9 |
Manøverbane på våt asfalt
• Rundetid i sekunder, fet skrift er piggdekk
Linglong |
30,9 |
Dunlop |
31,1 |
Pirell |
31,3 |
Goodyear |
31,6 |
Goodyear |
31,6 |
Continental |
31,7 |
Gislaved |
31,7 |
Michelin |
31,7 |
Michelin |
31,7 |
Pirelli |
31,8 |
Continental |
32,0 |
Sava |
32,0 |
Bridgestone |
32,1 |
Nokian |
32,4 |
Hankook |
32,5 |
Nordman |
32,5 |
Nordman |
32,8 |
Nankang |
32,9 |
Nokian |
33,0 |
Bridgestone |
33,6 |
Kjørefølelse på våt asfalt
• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk
Dunlop |
8,0 |
Goodyear |
8,0 |
Linglong |
8,0 |
Pirell |
8,0 |
Continental |
7,0 |
Gislaved |
7,0 |
Goodyear |
7,0 |
Michelin |
7,0 |
Michelin |
7,0 |
Nokian |
7,0 |
Nordman |
7,0 |
Pirelli |
7,0 |
Sava |
7,0 |
Bridgestone |
6,0 |
Bridgestone |
6,0 |
Continental |
6,0 |
Hankook |
6,0 |
Nankang |
6,0 |
Nokian |
6,0 |
Nordman |
6,0 |
Bremsing på tørr asfalt
• Bremselengde i meter, fet skrift er piggdekk
Linglong |
31,8 |
Sava |
31,9 |
Michelin |
32,0 |
Dunlop |
32,1 |
Continental |
32,7 |
Goodyear |
32,8 |
Gislaved |
33,6 |
Bridgestone |
33,9 |
Bridgestone |
34,0 |
Pirelli |
34,1 |
Nordman |
34,5 |
Continental |
34,7 |
Hankook |
34,7 |
Nokian |
34,7 |
Pirelli |
34,9 |
Michelin |
35,6 |
Goodyear |
36,1 |
Nordman |
37,6 |
Nankang |
38,1 |
Nokian |
39,6 |
Kjørefølelse på tørr asfalt
• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk
Linglong |
9 |
Dunlop |
8 |
Goodyear |
8 |
Michelin |
8 |
Michelin |
8 |
Pirell |
8 |
Sava |
8 |
Bridgestone |
7 |
Continental |
7 |
Gislaved |
7 |
Goodyear |
7 |
Nokian |
7 |
Nokian |
7 |
Nordman |
7 |
Nordman |
7 |
Pirelli |
7 |
Bridgestone |
6 |
Continental |
6 |
Hankook |
6 |
Nankang |
6 |
Retningsstabilitet
• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk
Gislaved |
9 |
Goodyear |
9 |
Linglong |
9 |
Pirell |
9 |
Bridgestone |
8 |
Continental |
8 |
Dunlop |
8 |
Goodyear |
8 |
Hankook |
8 |
Bridgestone |
7 |
Continental |
7 |
Michelin |
7 |
Michelin |
7 |
Nokian |
7 |
Nokian |
7 |
Nordman |
7 |
Nordman |
7 |
Pirelli |
7 |
Sava |
7 |
Nankang |
6 |
Støy
• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk
Bridgestone |
10 |
Goodyear |
10 |
Michelin |
10 |
Nokian |
10 |
Nordman |
10 |
Pirelli |
10 |
Continental |
9 |
Nankang |
9 |
Dunlop |
7 |
Gislaved |
7 |
Michelin |
7 |
Bridgestone |
6 |
Continental |
6 |
Goodyear |
6 |
Hankook |
6 |
Linglong |
6 |
Nokian |
6 |
Sava |
6 |
Nordman |
5 |
Pirelli |
5 |
Rullemotstand
• Økt forbruk i prosent, fet skrift er piggdekk
Nokian |
0,0 % |
Nordman |
0,5 % |
Continental |
0,7 % |
Pirelli |
1,0 % |
Michelin |
1,0 % |
Goodyear |
1,1 % |
Hankook |
1,3 % |
Nokian |
1,5 % |
Nordman |
1,6 % |
Nankang |
1,6 % |
Dunlop |
2,3 % |
Bridgestone |
2,4 % |
Sava |
2,5 % |
Continental |
2,7 % |
Pirell |
2,7 % |
Goodyear |
2,8 % |
Linglong |
2,8 % |
Gislaved |
3,1 % |
Michelin |
3,3 % |
Bridgestone |
3,5 % |