Testbilen er en Ford Focus med dekkdimensjonen 205/55 R16 V; en ganske vanlig bilstørrelse og dekkdimensjon i Norden.

Tabeller og resultater fra hver testdisiplin finner du nederst i saken!

BREMSING:

Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet eliminere påvirkningen fra været.

AKSELERASJON:

Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.

KJØREEGENSKAPER:

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

KJØREFØLELSE:

I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.

STABILITET:

Testen av dekkenes stabilitet kjøres på veier som enten er sporslitt av piggdekk eller har langsgående spor laget av en veihøvel. Flere sjåfører setter en karakter etter hvor stabil bilen føles og hvor store rattkorreksjoner som må til for å få bilen til å gå rett. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

STØY:

Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

RULLEMOTSTAND:

Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.

Tabeller for hver testdisiplin:

Bremsing på glatt is

• Bremselengde i meter, fet skrift er piggdekk

Nokian

40,3

Pirell

43,5

Dunlop

44,0

Hankook

44,5

Goodyear

45,3

Continental

46,2

Sava

50,6

Bridgestone

51,0

Nordman

54,3

Gislaved

54,7

Michelin

54,7

Michelin

55,6

Nokian

56,7

Goodyear

57,4

Linglong

58,5

Continental

59,1

Pirelli

59,6

Nordman

64,0

Nankang

64,2

Bridgestone

64,3

Aksellerasjon på glatt is

• Tid i sekunder, fet skrift er piggdekk

Nokian

3,5

Hankook

3,8

Continental

4,1

Dunlop

4,1

Goodyear

4,1

Pirell

4,1

Bridgestone

4,7

Sava

4,8

Nordman

5,3

Gislaved

5,4

Michelin

5,5

Linglong

6,2

Nokian

6,7

Continental

6,8

Michelin

7,0

Pirelli

7,0

Goodyear

7,1

Bridgestone

7,2

Nordman

7,7

Nankang

7,9

Manøverbane på is

• Rundetid i sekunder, fet skrift er piggdekk

Nokian

60,6

Continental

62,1

Hankook

62,1

Gislaved

63,4

Pirell

63,6

Goodyear

63,9

Sava

64,8

Dunlop

65,1

Continental

65,7

Nokian

66,5

Pirelli

66,6

Michelin

67,0

Nordman

67,0

Bridgestone

67,1

Nankang

67,7

Nordman

68,8

Michelin

69,0

Bridgestone

69,8

Goodyear

70,1

Linglong

70,5

Kjørefølelse på is

• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk

Continental

10

Nokian

10

Bridgestone

9

Gislaved

9

Goodyear

9

Hankook

9

Pirell

9

Continental

8

Dunlop

8

Michelin

8

Nokian

8

Nordman

8

Sava

8

Goodyear

7

Linglong

7

Michelin

7

Nankang

7

Pirelli

7

Bridgestone

6

Nordman

6

Bremsing på snø

• Bremsestrekning i meter, fet skrift er piggdekk

Goodyear

51,8

Gislaved

52,0

Continental

52,2

Pirelli

52,2

Hankook

52,3

Michelin

52,3

Nokian

52,3

Dunlop

52,4

Goodyear

52,4

Nokian

52,5

Continental

52,7

Michelin

52,7

Nordman

52,7

Pirelli

52,7

Nankang

52,9

Nordman

52,9

Bridgestone

53,0

Bridgestone

53,0

Linglong

53,5

Sava

53,5

Aksellerasjon på snø

• Tid i sekunder, fet skrift er piggdekk

Goodyear

5,8

Michelin

5,8

Nokian

5,8

Nokian

5,8

Pirell

5,8

Continental

5,9

Gislaved

5,9

Goodyear

5,9

Hankook

5,9

Nordman

5,9

Bridgestone

6,0

Bridgestone

6,0

Continental

6,0

Dunlop

6,0

Michelin

6,0

Pirelli

6,0

Nankang

6,1

Nordman

6,1

Linglong

6,2

Sava

6,2

Manøverbane på snø

• Rundetid i sekunder, fet skrift er piggdekk

Continental

57,5

Nokian

57,7

Gislaved

57,9

Hankook

58,0

Pirell

58,2

Goodyear

58,3

Nokian

58,6

Nordman

58,8

Dunlop

58,9

Bridgestone

59,0

Continental

59,5

Michelin

59,5

Nordman

59,7

Michelin

60,0

Bridgestone

60,1

Pirelli

60,2

Sava

60,3

Nankang

60,6

Goodyear

61,0

Linglong

61,7

Kjørefølelse på snø

• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk

Nokian

10

Continental

9

Gislaved

9

Goodyear

9

Hankook

9

Nokian

9

Pirell

9

Bridgestone

8

Bridgestone

8

Continental

8

Dunlop

8

Goodyear

8

Michelin

8

Michelin

8

Nordman

8

Nordman

8

Pirelli

8

Nankang

7

Sava

7

Linglong

6

Bremsing på våt asfalt

• Bremselengde i meter, fet skrift er piggdekk

Gislaved

36,3

Goodyear

37,3

Michelin

37,4

Pirelli

37,8

Sava

38,4

Dunlop

38,5

Continental

39,2

Hankook

39,3

Bridgestone

39,4

Linglong

39,4

Goodyear

40,4

Pirelli

40,4

Nordman

40,5

Michelin

41,9

Nordman

41,9

Continental

42,4

Nokian

42,4

Nokian

43,6

Bridgestone

43,9

Nankang

43,9

Manøverbane på våt asfalt                                    

• Rundetid i sekunder, fet skrift er piggdekk

Linglong

30,9

Dunlop

31,1

Pirell

31,3

Goodyear

31,6

Goodyear

31,6

Continental

31,7

Gislaved

31,7

Michelin

31,7

Michelin

31,7

Pirelli

31,8

Continental

32,0

Sava

32,0

Bridgestone

32,1

Nokian

32,4

Hankook

32,5

Nordman

32,5

Nordman

32,8

Nankang

32,9

Nokian

33,0

Bridgestone

33,6

Kjørefølelse på våt asfalt

• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk

Dunlop

8,0

Goodyear

8,0

Linglong

8,0

Pirell

8,0

Continental

7,0

Gislaved

7,0

Goodyear

7,0

Michelin

7,0

Michelin

7,0

Nokian

7,0

Nordman

7,0

Pirelli

7,0

Sava

7,0

Bridgestone

6,0

Bridgestone

6,0

Continental

6,0

Hankook

6,0

Nankang

6,0

Nokian

6,0

Nordman

6,0

Bremsing på tørr asfalt

• Bremselengde i meter, fet skrift er piggdekk

Linglong

31,8

Sava

31,9

Michelin

32,0

Dunlop

32,1

Continental

32,7

Goodyear

32,8

Gislaved

33,6

Bridgestone

33,9

Bridgestone

34,0

Pirelli

34,1

Nordman

34,5

Continental

34,7

Hankook

34,7

Nokian

34,7

Pirelli

34,9

Michelin

35,6

Goodyear

36,1

Nordman

37,6

Nankang

38,1

Nokian

39,6

Kjørefølelse på tørr asfalt

• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk

Linglong

9

Dunlop

8

Goodyear

8

Michelin

8

Michelin

8

Pirell

8

Sava

8

Bridgestone

7

Continental

7

Gislaved

7

Goodyear

7

Nokian

7

Nokian

7

Nordman

7

Nordman

7

Pirelli

7

Bridgestone

6

Continental

6

Hankook

6

Nankang

6

Retningsstabilitet

• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk

Gislaved

9

Goodyear

9

Linglong

9

Pirell

9

Bridgestone

8

Continental

8

Dunlop

8

Goodyear

8

Hankook

8

Bridgestone

7

Continental

7

Michelin

7

Michelin

7

Nokian

7

Nokian

7

Nordman

7

Nordman

7

Pirelli

7

Sava

7

Nankang

6

Støy

• Karakter (10 er best), fet skrift er piggdekk

Bridgestone

10

Goodyear

10

Michelin

10

Nokian

10

Nordman

10

Pirelli

10

Continental

9

Nankang

9

Dunlop

7

Gislaved

7

Michelin

7

Bridgestone

6

Continental

6

Goodyear

6

Hankook

6

Linglong

6

Nokian

6

Sava

6

Nordman

5

Pirelli

5

Rullemotstand

• Økt forbruk i prosent, fet skrift er piggdekk

Nokian

0,0 %

Nordman

0,5 %

Continental

0,7 %

Pirelli

1,0 %

Michelin

1,0 %

Goodyear

1,1 %

Hankook

1,3 %

Nokian

1,5 %

Nordman

1,6 %

Nankang

1,6 %

Dunlop

2,3 %

Bridgestone

2,4 %

Sava

2,5 %

Continental

2,7 %

Pirell

2,7 %

Goodyear

2,8 %

Linglong

2,8 %

Gislaved

3,1 %

Michelin

3,3 %

Bridgestone

3,5 %