Dekk for nordiske forhold er annerledes enn dekk for eksempelsvis mellomeuropeisk vinterføre. Derfor legger NAF-magasinet Motor mest vekt på sikkerhet på snø og is. 65 prosent av sluttresultatet for hvert dekk er egenskaper på snø og is. 20 prosent av karakteren er egenskaper på våt vei. Fem prosent er støy.

Dekk og testresultater piggdekk:

Dekk og testresultater piggfrie dekk:

 

Les den komplette testen på Motor.no!

Medlem? Les hele testen med alle tabeller i digitalutgaven av Motor! (innlogging)

Piggdekk overlegne på is

Også årets dekktest viser at piggdekk er overlegne på is, spesielt under bremsing. Fra 50 km/t bruker det beste piggdekket 39,7 meter, mens det beste piggfrie dekket bruker 52,9 meter i samme hastighet.

Les også: Er det påbudt med vinterdekk i Norge?

Les også: Dette er kravene til dekk

På snø er forskjellene nesten borte. Hankook er de beste piggdekket med en bremsestrekning på 49,5 meter fra 80 km/t. Continental, som det beste piggfrie, bruker 52,9 meter på å stoppe. 

Slik testes dekkene

Vinterdekktesten kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Vi får hjelp til å evaluere dekkene av profesjonelle testere hos Test World i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg.

Les også: Viktige råd til deg som skal kjøpe dekk

Alle dekkene blir kjøpt i vanlige butikker, anonymt. Dermed kan ikke dekkprodusentene spesialprodusere dekk til testen. Hvis dekkene som skal testet ikke er i salg når testen kjøres, plukker vi dekk hos produsenten. Etterpå kjøper vi disse dekkene i butikk for å kontrollere at resultatene er like.

Sammenligne? Les også vinterdekktesten 2015

Derfor oppgir vi ikke pris

Årsaken til at vi ikke oppgir pris på dekkene er at prisvariasjonene er så store og hele tiden endrer seg. Vårt råd er å ta noen telefoner før du handler dekk. Da kan du fort spare flere tusen kroner.

Husk at veiledende pris sjelden eller aldri er den prisen du finner hos dekkforhandlerne.