Tradisjonelt har dekk fra Continental, Nokian og Goodyear prestert godt på norsk vinterføre og i tidligere tester av vinterdekk. De har knivet om førsteplassen på Motors test, og i år kommer tyske Continental ut på topp. Continental IceContact 2 er en klar vinner blant piggdekkene, med toppkarakter i de fleste disipliner vi har testet på snø og is. Dekket scorer dessuten godt på våt asfalt.
Les også: Vinterdekktest 2016 og vinterdekktest 2015
Bli NAF-medlem – få gode rabatter!
Vi gir medlemmene våre rabatt på dekk, drivstoff, bilpleie, utstyr, lån og forsikring.
Andreplass til Hankook
Koreanske Hankook WinterI*Pike RS+ kommer overraskende som nummer to blant piggdekkene, og taper for Continental på grunn av noe lenger bremsestrekning på is. Men dekket er meget godt, og scorer klart høyere enn Nokian og Goodyear. Blant de piggfrie dekkene er Continental ContiVikingContact 6 testens klare vinner, ikke minst takket være overraskende gode bremseegenskaper på is og godt grep sideveis.
Her kommer polske Sava Eskimo Ice nærmest, knepent foran Goodyear og Nokian.
Les også: Slik gjennomfører vi testen
«Taperne» kan være gode likevel
Nederst på Motors test kommer de kinesiske piggfrie dekkene Landsail, Linglong og Nankang, samt piggdekkene fra tyrkiske Falken og koreanske Kumho.
Alle disse scorer imidlertid bra på våt asfalt, hvilket er en god påminnelse om at man skal velge dekk ut fra hvilke veiforhold man ferdes på.
Bor du i et område hvor det sjelden er snø eller is på veien, kan dekkene som scorer best på våt asfalt være de riktige kjøpene. Men har du lange perioder med tradisjonelt, kaldt vintervær kan det være klokt å velge blant dekkene som scorer høyest på snø og is.
Husk at det ikke er mulig for dekkprodusentene å bygge optimale egenskaper for alle slags forhold i et og samme dekk.
Piggdekk i NAF vinterdekktest 2017
- TESTVINNER Continental IceContact 2, 8,8 poeng
- Hankook WinterI*Pike RS+, 8,7 poeng
- Nokian Hakkapeliitta 9, 8,4 poeng
- Goodyear Ultragrip Ice Arctic, 8,3 poeng
- Pirelli Ice Zero, 8,3 poeng
- Vredestein Wintrac Ice, 8,2 poeng
- Yokohama Ice Guard, 8,2 poeng
- Bridgestone Noranza 001, 8,1 poeng
- Gislaved NordFrost 200, 8,1 poeng
- Sava Eskimo Stud, 7,6 poeng
- Michelin X-Ice North 3, 7,6 poeng
- Triangle Icelink, 7,3 poeng
- Nankang Ice Activa SW-8, 7,1 poeng
- Falken Espia Ice, 7,0 poeng
- Kumho Wintercraft Ice, 6,5 poeng
Piggfrie dekk i NAF vinterdekktest 2017
- TESTVINNER Continental ContiVikingContact 6, 8,1 poeng
- Sava Eskimo Ice, 7,6 poeng
- Nokian Hakkapeliitta R2, 7,5 poeng
- Goodyear Ultra Grip Ice 2, 7,5 poeng
- Michelin X-Ice XI3, 7,4 poeng
- Hankook Winter I*Cept IZ2, 7,4 poeng
- Bridgestone Blizzak WS80, 7,2 poeng
- Pirelli Ice Zero FR, 7,1 poeng
- Landsail Winter Lander, 6,7 poeng
- Linglong Green-Max Winter Ice I-15, 6,3 poeng
- Nankang Ice Activa Ice-1, 6,2 poeng
Dekkene er rangert i 16 ulike kategorier.
Et vakkert skue, men både testbiler og vinterdekkene får kjørt seg hardt i de brutale testene på testanlegget.
Foto: Lasse Allard
Ja, dekktesten er helt nøytral
Motors store dekktest er gjennomført av profesjonelle dekktestere hos Test World i Ivalo i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg.
Alle dekkene kjøpes så langt mulig inn fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan spesialprodusere dekk til testen som skal prestere godt. Når nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk når de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester for å se at dekkene har like egenskaper.
Det er lettvint å tenke at NAF er «kjøpt og betalt» i denne testen, men dette er altså feil. For det første har NAF ingen spesiell interesse av å favorisere bestemte merker, dessuten er det flere aktører enn NAF som gjennomfører testen.
Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris sjelden eller aldri er den du finner i butikken.