Bremsing

Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0 og på tørr asfalt fra 90 km/t. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet eliminere påvirkningen fra været. 

To rimelige vinterdekk fra Polen og Sør-Korea er de store overraskelsene i årets test. Testvinnerne er de tradisjonelle merkene.

Akselerasjon

Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles 

tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs. 

Kjøreegenskaper

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider. 

Kjørefølelse

I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkel den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen. 

Støy 

Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, samt ved målinger. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer. 

Spar penger, bli medlem du også!

NAF gir medlemmene rabatt på dekk, drivstoff, bilpleie, utstyr, lån og forsikring

Bli medlem i dag

Stabilitet

Dekkene kjøre på en snø/islagt vei med spor etter veihøvel. Dekkenes påvirkning på bilen evne til å holde rett kurs, evalueres av tre forskjellige førere. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer. 

Rullemotstand

Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.