NAF og Motor har tatt ni populære elbiler gjennom en praktisk brukstest på typisk norsk sommerføre:

Det er fortsatt er mye usikkerhet rundt faktisk rekkevidde på elbiler og hvordan lading fungerer i praksis. Derfor ønsket vi å la elbilene gjennomgå en praktisk brukstest som folk kan kjenne seg igjen i. 

Syv biler klarer WLTP

Syv av de ni elbilene klarer WLTP-rekkevidden, og vel så det. Da ble også bilene kjørt en mer krevende rute enn WLTP-testen – med to fjelloverganger, fylkesveier og motorvei.

Hyundai Kona kjørte 8,3 mil lengre enn WLTP-rekkevidden. Også Kia e-Niro gir mye rekkevidde for pengene og går fire mil lengre enn oppgitt rekkevidde. Tesla Model 3 kjørte lengst av alle modellene i testen, men stoppet to mil før WLTP-rekkevidden.

Hva skjer når bilen går helt tom for batteri?

Hva som skjer når batteriet i elbilene kjøres helt tom, og systemet sier stopp - varierer stort. Kia e-Soul og Nissan Leaf 62 kWt tømte 12-voltsbatteriet i tillegg til hovedbatteriet i vår test. Når det skjer, må 12-voltsbatteriet lades før elbilen klarer å lade fra en hurtiglader.

Den positive overraskelsen er den faktiske rekkevidden på modellene i testen. Det er sjelden at man kjører batteriet helt tomt, men det kan skje. Da er det greit å være klar over at det ikke nødvendigvis er like rett frem som tom tank. I noen tilfeller kan man risikere å stå fast i flere timer før bilen tar strøm igjen.

For orden skyld er det greit å legge til at elbilene aldri kjøres helt tomme for strøm. Elbilen har en «reservetank» i form av at batteriet aldri utlades helt. Du vil ikke få tilgang til den strømmen, men er en sikkerhet som er lagt inn for å beskytte batteriet.  

Store forskjeller på lading

Hvor høy effekt du kan lade med, avhenger av om batteriet er kaldt eller varmt når du begynner å lade, og hvor mye kapasitet du har når du begynner å lade.

NAFs ladetest viser at det selv under optimale forhold er det vanskelig å oppnå effekten produsenten lover i lengre perioder.

Det er også stor forskjell på hvor effektivt bilene lader, altså hvor lenge de holder på den høyeste effekten. 

Hyundai oppgir på sine nettsider at det tar 54 minutter å lade deres Kona opptil 80 prosent på en 100 kW-lader. Det kan være naturlig å tro at man da kan lade med 100 kW, men i realiteten lader du kun med maks 74 kW – da i korte perioder. 

Elbilguiden - elbiler i Norge

Atlanterhavsvegen.jpg

Hvilken elbil skal du velge? Se NAFs elbilguide, kryss av for dine ønsker og krav og finn ut hvilken bil som passer for deg!

Elbilguiden

På Kia sine nettsider oppgis det at Kia e-Soul kan lades med 80 kW. Vi noterte 76 kW som høyeste effekt, men den holdt på toppeffekten kortere enn sine tilnærmet identiske tvillinger Hyundai Kona og Kia e-Niro. 

Lading er viktig for fornuftig drivstofføkonomi og effektiv tidsbruk i hverdagen.

Å stå lenge og lade med lav effekt når du betaler pr. minutt blir fort dyrt. Og velger du en lynlader når bilen din uansett kun kan lade med maks 50 kW, betaler du for effekt du ikke får.

Effekten reduseres tidlig

Under lading reduseres effekten i flere tilfeller tidligere enn forventet. Mange elbilister har hørt rådet om å lade til maksimalt 80 prosent, for det er da ladeeffekten reduseres betydelig. I vår test er det tydelig at det er veldig individuelt når effekten reduseres.

I mange tilfeller er det lurt på plugge ut allerede etter 60 eller 70 prosent for å unngå unødvendig lange og dyre ladestopp.

Av modellene i testen er det Tesla Model 3 som lader med høyest effekt. Vi fikk 119 kW på Teslas Supercharger på Dombås. Ladekurven er også effektiv, som betyr at den lader jevnt med samme effekt gjennom hele ladesesjonen.

 

Graf over lading av bilene

Grafene for hver modell (se fargeforklaring) viser hvor mye lading bilene tok (kW) og når i ladingen (vist med batteriprosent). Det optimale for brukeren er selvsagt høy ladeeffekt umiddelbart, og så lenge som mulig mot fulladet batteri. Men grafene viser at de fleste bilene kun er innom «toppen» en liten stund i løpet av ladesesjonen.

 

Folkefavoritten LEAF sliter med ladingen

Verre står det til med Nissan Leaf 62 kWt. Den er nylig kommet på markedet, og har blitt markedsført med å være klargjort for en ladeeffekt på inntil 100 kW. Vi målte kun 46 kW som høyeste effekt ved lynlader på Cirkel K Økern i Oslo.

Chademo-kontakten er i utgangspunktet begrenset til 62,5 kW, som standard i kabelen. Så vi burde fått noe i nærheten av det. Men vi målte altså maks 46 kW. Det er skuffende.

Siste nytt fra motor.no
MOTOR.NO
Fortsatt mest rekkevidde for pengene

Ved inngangen til modellåret 2020 står rivalene i kø for å vippe den gamle rekkeviddekongen Zoe av tronen. Men franskmannen svarer med å strekke seg mot 40 milsgrensen.

Ser du deg selv i denne bilen om 10 år?

Til hver av de store bilutstillingene de siste årene har Audi levert en firehjuls krystallkule å titte inn. Slik tenker selskapet høyt om morgendagens mobilitet. Høstens tilskudd er et monster av en SUV med droner der det en gang var frontlykter.

Også 40 kWt-modellen til Leaf sliter med å lade. Den lider forsatt av det som har blitt kalt «rapidgate», en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten på lading når du hurtiglader flere ganger på en og samme dag.

Ved det andre ladestoppet fikk vi kun 32 kW mot 46 kW på første ladestopp.

Nissan om ladeproblematikken

NAF har hatt dialog med Nissan Nordic om ladeproblematikken, som svarer følgende:

– Vi har fått ulike tilbakemeldinger på dette med lynlading for LEAF 62 kWt i Norge. Etter en dialog oppover i vår organisasjon er det fra Nissans side foretatt undersøkelser som har avdekket svakhet i laderne. Det vil si at uavhengig av ladeoperatør, så har de installerte laderne med kapasitet opp til 100 kW fått redusert strømstyrken til 125 ampere. Dermed leverer de ikke ut mer enn 50 kW. Det ser altså så langt ut til å være en glipp som har skjedd her. Det kreves en software-oppdatering av disse laderne for å utbedre forholdet, ifølge opplysningene vi har fått, sier Knut Arne Marcussen, informasjonssjef i Nissan Nordic. 

Når det gjelder rapidgate sier Nissan følgende: 

-  For Leaf 40 kWt produsert frem til mai 2018, finnes det en software-oppdatering kundene kan få installert på sine biler dersom de oppsøker som forhandler. Biler produsert etter dette har denne oppdateringen med fra produksjonen, forklarer Marcussen. 

Til orientering: Bilen NAF var utstyrt med hadde tilsynelatende ikke fått innstallert sofwareoppdateringen, da vi slet med overoppheting av battieret under hele den todager lange turen. 

Les også: Slik oppfører man seg på ladestasjonen

Slik var ruten vi kjørte

Motor og NAF testet de ni modellene på en rute med blandet veimønster i 14-15 graders oppholdsvær. Start i Oslo, med bykjøring, motorvei, riksvei og enkel fylkesvei på østlandet før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen. 

Testførerne ble bedt om å kjøre normalt defensivt. Det betyr at man ikke er tung på pedalen, ikke tar unødige forbikjøringer og heller følge trafikken. 

Se bilder fra den store elbiltesten:

Motor og NAFs testeteam 2019 besto av: (F.V)
Marius Kromvoll, Harald Wisløff, Peter Raaum, Isabell Andersen Mougios, Monica Haarberg Godø, Anette Berve, Tom Andre Nilsen, Marlene Engan Aasen, Øivind A. Monn-iversen, Audun Bergerud og NAFs egen berger Erik.

Medlemsfordeler for deg med elbil

NAF er Nordens største organisasjon for bilister, og vi har flere gode fordeler for deg som kjører elbil inkludert i medlemskapet!

Se fordelene, bli medlem!