DETTE ER SAKEN: NAF og Motor har testet rekkevidde og lading på ni av de mest solgte elbilene i kompaktklassen. Les hovedsaken her.

BMW i3 er oppgitt med 310 km WLTP-rekkevidde, men gikk 323,7 km før den stoppet fullstendig.

BMW i3 (120 Ah)

Pris: Fra 355 900 kr

Batteri: 42,2 kWt

Rekkevidde (WLTP): 285 km

NAFs rekkeviddetest:  323,7 km

Oppgitt effekt hurtiglader: 49 kWt

Maks effekt i NAFs ladetest: 

Forbruk: 14,4 kWt/100km ved start. 13,5 kwt/100 km i gjennomsnitt.

Bilen mister ikke styrekraft når det kjøres helt tom. Den varsler at det er nødvendig å lade høyspenningsbatteriet når det er fem prosent igjen (og i displayet endres bokstavfargen fra blått til oransje).

Mistet fart da den gikk helt tom

I vår test var bilen på null prosent etter 317,2 km, og den gikk deretter drøyt seks km (i delvis motbakke) før den var helt tom. Da mistet den bare fart gradvis fra 60 km/t til den stod stille i løpet av en strekning på noen hundre meter.

Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom, og oppladingen etterpå er problemfri.

Les flere nyheter om elbil hos Motor

Bmw-i3-2019.jpg

BMW i3 (120Ah) er en favoritt blant mange nordmenn. I NAFs rekkeviddetest kjøre den seks kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde. 

BMW-i3-helt nattajpg.jpg

Testføreren merket ikke noe særlig til noe sparebluss. Bilen var  lett på rattet hele veien, men den siste kilometeren mistet den kraft – nesten på en mild måte.

BMW i3  Kilometer Prosent Beskrivelse
Når og hvordan varsler bilen om lite strøm 13 km 5 %  I displayet kommer det opp en varseltrekant, samtidig som det opplyses om 13 km rest rekkevidde.
  9 km 4 % Ved fire prosent endres display-tekstens farge fra blå til oransje og det opplyses om at det er ni km igjen.
Når aktiveres strømsparemodus     Umerkelig, vet ikke om det ble aktivert noen gang
Hvordan sparer bilen på strømmen?     Vi merket ikke noe til noe sparebluss. Bilen er lett på rattet hele veien, men den siste kilometeren mister den kraft – nesten på en mild måte. Og tilslutt er det ingen kraft. Det skjer gradvis (over 500 meter), slik at man rekker å kjøre ut på skulderen. Selve manifesteringen av «å ebbe ut»
Faktisk kjørt rekkevidde ved 0% 317,2 km 0 %  
Kjørt kilometer ved stans (faktisk rekkevidde) 323,7 km 0 %  

Tabellforklaring: NAF har undersøkt hvor lang elbilene faktisk kjører, og hva som skjer når man nærmer seg null prosent og null km rekkevidde. 

 

Slik hurtiglader du BMW i3 (120 Ah)

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Vi har forsøkt å gjenskape så optimale forhold så mulig, for å se om vi får samme effekt/ladetid som produsenten lover på sine nettsider. 

BMW i3 oppgis å ha en maks ladeeffekt på 50 kW. Det betyr at det ikke er vits i å betale dyre dommer for å lade på en lynlader, for man kan ikke utnytte effekten med denne modellen.

 

 

Forklaring: Ladekurven viser hvor effektivt elbilen lader i løpet av en ladesesjon. Grafen viser hvor høy effekt (kW) vi oppnådde i ladetesten ved å gjøre målinger hver 10 prosent fra 20 prosent - 90 prosent batterikapasitet. *BMW i3 sin ladekurve er basert på omregninger av observasjoner av bilens egne rekkeviddeberegninger hvert 5 min og er derfor mer usikre enn de øvrige kjøretøyene. Vi har observert en feilmargin på kW på inntil 12% som følge av dette. Kurvene til denne bilen må således leses med forsiktighet.

Medlemsfordeler for deg med elbil

NAF er Nordens største organisasjon for bilister, og vi har flere gode fordeler for deg som kjører elbil inkludert i medlemskapet!

Se fordelene, bli medlem!

 

Kjekt å vite om BMW i3

  • BMW i3 oppgir ikke kWt under lading, kun kilometer og batteriprosent.

  • Når bilen går tom for strøm, mister i3'en gradvis kraft. Skjer dette, er det viktig å komme seg raskt ut av veien. Finn en plass du kan stoppe på eller så langt ut som mulig på veiskulderen.

 

NAFs store elbiltest 2019

Motor og NAF testet ni modeller på en rute med blandet veimønster i 14-15 graders oppholdsvær. Vi skulle gjennomføre to tester; en rekkeviddetest og en ladetest.

Ruten vi kjørte inneholdt to fjelloverganger og var mer kupert enn terrenget som venter i en WLTP-test, mens vi kjørte på eller under fartsgrensen – i sum trolig noe saktere enn bilister flest. Alle bilene ble kjørt til de var helt tomme for strøm.

Alle bilene ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring. De ble ladet fra minst 20 prosent til maks 90 prosent. Bilene som kunne lade på mer enn 50 kWt, ble ladet på lynladere.