DETTE ER SAKEN: NAF og Motor har testet rekkevidde og lading på ni av de mest solgte elbilene i kompaktklassen. Les hovedsaken her.

BMW i3 (120 Ah)

Pris: Fra 355 900 kr

Batteri: 42,2 kWt

Rekkevidde (WLTP): 285 km

NAFs rekkeviddetest:  323,7 km

Oppgitt effekt hurtiglader: 49 kWt

Maks effekt i NAFs ladetest: 

Forbruk: 14,4 kWt/100km ved start. 13,5 kwt/100 km i gjennomsnitt.

BMW i3 er oppgitt med 310 km WLTP-rekkevidde, men gikk 323,7 km før den stoppet fullstendig.

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 13 kilometer rekkevidde og 5 prosent igjen viser bilen en varseltrekant, batterilogo og rekkevidden som er igjen.
  • Ved 9 kilometer rekkevidde og 4 prosent igjen endres display-tekstens farge fra blå til oransje, og rekkevidden som er igjen.
  • Det varsles ikke om paddemodus, men mistet gradvis fart da den gikk tom.

Mistet fart da den gikk helt tom

Bilen mister ikke styrekraft når det kjøres helt tom. Den er lett på rattet hele veien, men den siste kilometeren mister den kraft – nesten på en mild måte. Den varsler at det er nødvendig å lade høyspenningsbatteriet når det er fem prosent igjen (og i displayet endres bokstavfargen fra blått til oransje).

I vår test var bilen på null prosent etter 317,2 km, og den gikk deretter drøyt seks km (i delvis motbakke) før den var helt tom. Da mistet den bare fart gradvis fra 60 km/t til den stod stille i løpet av en strekning på noen hundre meter.

Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom, og oppladingen etterpå er problemfri.

Faktisk kjørt rekkevidde:

  • Null prosent: 317,2 km
  • Ved stans: 323,7 km

Les flere nyheter om elbil hos Motor

BMW i3 (120Ah) er en favoritt blant mange nordmenn. I NAFs rekkeviddetest kjøre den seks kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde. 

Slik hurtiglader du BMW i3 (120 Ah)

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Vi har forsøkt å gjenskape så optimale forhold så mulig, for å se om vi får samme effekt/ladetid som produsenten lover på sine nettsider. 

BMW i3 oppgis å ha en maks ladeeffekt på 50 kW. Det betyr at det ikke er vits i å betale dyre dommer for å lade på en lynlader, for man kan ikke utnytte effekten med denne modellen.

 

 

Forklaring: Ladekurven viser hvor effektivt elbilen lader i løpet av en ladesesjon. Grafen viser hvor høy effekt (kW) vi oppnådde i ladetesten ved å gjøre målinger hver 10 prosent fra 20 prosent - 90 prosent batterikapasitet. *BMW i3 sin ladekurve er basert på omregninger av observasjoner av bilens egne rekkeviddeberegninger hvert 5 min og er derfor mer usikre enn de øvrige kjøretøyene. Vi har observert en feilmargin på kW på inntil 12% som følge av dette. Kurvene til denne bilen må således leses med forsiktighet.

Så mye koster det å lade i3 

Ladeoperatørene har ulike prismodeller, som gjør at det kan være vanskelig å beregne hvor mye det vil koste å lade din elbil på en hurtiglader. 

Fortum og Circkle K priser sin hurtiglading etter hvor lenge du står på ladestasjonen, mens Grønn Kontakt og BKK priser etter en kombinasjon av kilowatt-timer (mengde strøm) og minutter du opptar plassen. 

Hvor mye du betaler pr mil vil variere fra gang til gang og sted til sted fordi elbilen lader litt ulikt hver gang avhengig av om batteriet er kaldt eller varmt og om du har tomt eller fullere batteri. 

Vi har sammenlignet samme ladeøkt hos de ulike operatørene, så du får oversikt over hvor det er billigst for deg å lade med dagens prismodeller.

Kjekt å vite om BMW i3

  • BMW i3 oppgir ikke kW (effekt) i instrumentpanelet under lading, kun kilometer og batteriprosent.
  • Når bilen går tom for strøm, mister i3'en gradvis kraft. Skjer dette, er det viktig å komme seg raskt ut av veien. Finn en plass du kan stoppe på eller så langt ut som mulig på veiskulderen.

NAFs store elbiltest 2019

Motor og NAF testet ni modeller på en rute med blandet veimønster i 14-15 graders oppholdsvær. Vi skulle gjennomføre to tester; en rekkeviddetest og en ladetest.

Ruten vi kjørte inneholdt to fjelloverganger og var mer kupert enn terrenget som venter i en WLTP-test, mens vi kjørte på eller under fartsgrensen – i sum trolig noe saktere enn bilister flest. Alle bilene ble kjørt til de var helt tomme for strøm.

Alle bilene ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring. De ble ladet fra minst 20 prosent til maks 90 prosent. Bilene som kunne lade på mer enn 50 kWt, ble ladet på lynladere.