Å lage en ny utgave av gamle klassikere blir sjelden suksess. Men Fiat, BMW (produserer Mini) og VW har klart det. Her er det mer snakk om høy lystfaktor enn praktisk nytte. Det merker du når du forsøker å komme deg inn eller ut av baksetet. Bagasjerommet i Mini og Fiat 500 er heller ikke mye å skryte av. Men de passer for to som ikke lar langturkomfort veie tyngst, men setter mer pris på at de er enkle å parkere.

I forhold til originalene er Fiat 500, Mini og VW Beetle større, sikrere, mer komfortable og bedre utstyrt. Men designerne har klart å beholde mye av den opprinnelige stilen. Og det er det som egentlig betyr noe i denne sammenhengen.

Økonomi/garantier  

Fiat - Mini - VW

Hovedservice km 30 000 Ved behov 30 000

Nybilgar. år/km 5/100 000 - 5/100 000 - 5/100 000

Gar. mot gjennomrusting 8 - 12 - 12

Lakkgaranti  3 - 3 - 3

Plassen                    

Fiat - Mini - VW

Takhøyde f/b: 94/86 - 100/92 - 105/89

Bredde bak: 120 - 106 - 109     

Beinplass bak: 64 - 59 - 69,5

Bagasjerom liter: 185–610 - 160–680 - 310–950         

Bagasjerom lengde*: 46–07 - 38–112 - 74–152

Bakkeklaring: 14,5 - 13,5 - 14,5

*= Maks lengde med alle seter i bruk – lengde fram til forseterygg.

Akselerasjon 0–100 km/t - 50–80 km/t

Fiat   16,4 - 7,8

Mini  11,4 - 6,0

VW   12,1 - 5,0

Målt på tørr asfalt. Alle bilens elektroniske hjelpesystemer i bruk.

Støy  i kupeen (dBA)

80 km/t - Akselerasjon  

Fiat   74 - 75

Mini  69 - 71

*VW 70 - 74

Målt på tørr asfalt ved jevnt 80 km/t og ved 50–80 km/t på tredjegir. *= Piggfrie vinterdekk

Forbruk/CO2

Blandet kjøring l/mil - Utslipp g/km

Fiat   0,48 - 113

Mini  0,54 - 127

VW   0,59 - 137

Ifølge EU-norm.

Speedometer misvisning

Fiat   74

Mini  72

VW   75

Virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t.

Bremsestrekning fra 80 km/t

Fiat   27,2

Mini  24,1

*VW 29,0

Målt på tørr asfalt. Alle bilens elektroniske hjelpesystemer i bruk. *= Piggfrie vinterdekk