Skjønt suksess. Det er ikke mer enn to måneder siden den kom til Norge. Men alt ligger til rette for at salget av denne bilen blir betydelig større enn New Beetle, som kom i 1998. Den nye er mer praktisk og ikke minst mye rimeligere.

Den har fått brukbar plass i baksetet, selv om inn- og utstigningen ikke er veldig enkel. Det er den aldri i en bil med to dører. Bagasjerommet på 310 liter kan lastes enkelt gjennom gjennom den store bakluka.

Likevel er ikke Beetle en bil for familier med barn. Det vet alle som har forsøkt å smyge seg inn i baksetet for å få barna på plass i barnestol. Dessuten har bilen en nyttelast på bare 333 kilo. Det betyr at det ikke er mye igjen til bagasje når den har fire mennesker om bord.

Førerplassen er nydelig. Vi sitter godt og alt er oversiktlig og ukomplisert. De hvitlakkerte metallflatene passer perfekt inn i retrostilen.

Med en pris fra 245 800 kroner, er nye Beetle rundt 35 000 kroner billigere enn forgjengeren. En årsak er motoren: En 1,2 liters bensinmotor på 105 hester. Du skal bare ha kjørt noen hundre meter før du oppdager at den er fantastisk. Den trekker overraskende bra på lave turtall og er rask nok i lange baner. Årsaken er at den har en turbo som gir pustehjelp og ekstra kraft fra lave turtall. Akselerasjonen fra 0–100 målte vi til 12,1 sekunder, men i forbikjøringssituasjoner er den raskere enn Mini. Et forbruk på blandet kjøring på 0,59 liter på mila gjør den til den tørsteste. Men den er også den klart tyngste.

Beetle er morsom å kjøre. Styringen er presis og stabiliteten i understellet meget god i kritiske manøvrer. Støyen i kupeen er lav, men vår bil går på piggfrie vinterdekk og dette lydbildet kan forandre seg noe når sommerdekkene kommer på.

I løpet av de dagene vi kjørte bilen, fikk vi bare positive kommentarer. Mange har et forhold til den originale Bobla, og det er tydelig at designerne har klart å gjenskape denne på en god måte.