Utseendet vitner om sporty eleganse. Vår testbil, som har en 135 hesters bensinmotor og meget god utstyrspakke, koster 288 900 kroner inkludert leveringskostnader. Billigste cee’d, med 100 hesters bensinmotor, får du fra 203 400 kroner.

Rimeligste VW Golf koster 40 000 kroner mer. Kia gir sju års/160 000 kilometers garanti. Det gir kundene god forutsigbarhet i bilholdet, selv om Kia bruker denne garantien for alt den er verd for å holde kundene i merkeforhandlernes service-program i disse årene.

Innvendig er det en hel verden mellom denne bilen og forrige cee’d. Valget av materialer er tydelig inspirert av de tyske bilprodusentene. Utstyrsmessig står cee`d ikke tilbake. Du får blant annet svingbare xenonlys, parkeringsassistent som lukeparkerer bilen, et meget tydelig ryggekamera og dobbeltkløtsj automatgirkasse. Vi sitter godt i setene og lesbarheten til instrumenter er meget god.

Cee'd er 4,31 centimeter fra støtfanger til støtfanger mot VW Golf sine 4,25. Innvendig er det blitt et par centimeter ekstra takhøyde og litt ekstra beinplass i baksetet. Her er det god plass til to voksne. Bagasjerommet tar 380 liter, det samme som Golf. Slår du ned bakseteryggene og vipper opp sitteputene, får du et lasterom med helt flatt gulv.

Bensinmotoren er ikke spesielt moderne. Den trenger litt gasspådrag for å yte maksimalt og forbruket på 0,52 liter på mila og CO2-utslippet på 124 gram per kilometer er noe høyere enn hos de andre. For å kunne holde prisen nede, har Kia bevisst valgt å holde seg unna de mest moderne hybrid- og bensinturbo-løsningene. Fabrikkens leverer imidlertid cee’d med en 100 hesters dieselmotor som klarer seg med 0,37 liter på mila, og den er blitt en bestselger i Norge.

Førerplassen er meget god. Den innvendige støyen, som vi har målt med piggfrie vinterdekk, er litt høyere enn i Golf, men ikke plagsom. Retningsstabiliteten er god og på svingete veier er bilen stabil og lettkjørt. I vår store vintertest av 20 nye biler (Motor nr. 2) viser bensinbilen at den blir meget raskt varm i kulde. Bremsene og framkommeligheten på glatt vei er gjennomsnittlig.

Stasjonsvognutgaven vil stå for bortimot 60–70 prosent av cee’d salget, og den koster 15 000 kroner mer enn femdørs-utgaven som vi har testet.