Det oppdaget vi da vi kjørte den store vintertesten av 20 biler (Motor nr. 2). Hybridsystemet, som kombinerer en bensinmotor med en elektrisk motor og batterier for lagring av strøm, gir meget rask varme i kupeen. Også forbruket og utslippene i kulde er blant de beste.

På landeveiskjøring oppfører bilen seg også meget bra. Hybridsystemet er et pluss for framkommeligheten med god trekkraft på lave turtall. Automatgiret (standard) gir et jevnt og godt drag på hjulene uten å øke turtallet. I kritiske situasjoner som krever kraftige oppbremsinger i sving eller en rask unnamanøver, blir karakteren bare gjennomsnittlig.

At rundt 70 prosent nå kjøper Auris med hybrid-drivverk kommer av at den er så lettkjørt. Du setter girspaken i D, tråkker på gassen og tenker ikke mer på hva som skjer under panseret. I jevn hastighet målte vi litt mer støy i kupeen enn i de to andre bilene. Noe av årsaken kan være at bilen vår ikke var utstyrt med trekk over bagasjerommet.

Komforten er flere hakk bedre enn i forrige modell. Vi hører det allerede når vi lukker døra. Lyden er myk og behagelig. Til og med på underlag med  jevn snø og is gjør fjæringen jobben på en fin måte. Setene er de beste fra Toyota, men fortsatt kan ikke rattet justeres nær nok føreren.

Den store skjermen på dashbordet gir god oversikt over radio og navigasjon. Turtelleren er byttet ut med et instrument som viser hvor effektivt og sparsommelig du kjører. Men misvisningen på speedometeret på bilen er uvanlig høy. Når speedometeret viser 80, kjører du bare i 70 km/t.

CO2-utslippet på bare 87 gram og NOx-utslippet er ubetydelig. Det bidrar til lav engangsavgift og en pris fra 251 000 kroner før leveringskostnader. Når både bensinmotoren og elmotoren jobber sammen, har du 136 hester til rådighet, og vil oppleve at bilen er ganske kjapp, ikke minst ved forbikjøringer. Toyota påstår at du kan kjøre opptil to kilometer i ren elmodus, men noe slikt var ikke vi i nærheten av.

Vår Auris har full utstyrspakke, som blant annet inkluderer stort glasstak og svingbare xenonlys og koster fra 285 000 kroner.

Auris er så elegant at folk snur seg etter den på gata. At den er noen centimeter lenger og lavere enn den gamle, har gjort dette mulig. Men her ligger også kilden til det viktigste minuset ved bilen: Bak er døråpningene lave og takhøyden likeså. For samtidig som bilen er lavere, sitter du litt høyere fordi batteriene til hybrid-systemet er plassert under sitteputa bak. Fordelen er at bagasjerommet nå er økt til 360 liter. Bakseteryggene kan felles ned, men gulvet blir ikke flatt.