"Den ser akkurat ut som den gamle" er et omkved hver gang VW presenterer en ny Golf. Og ikke uten en viss sannhet, for utseendet er ikke dramatisk endret. Litt mer kantet i formen og litt mer moderne. Parkerer du ved siden av dagens Golf, ser du at den er noen centimeter lengre og noen centimeter lavere.

Men mange lar seg forføre og når du setter deg inn oppdager du et nytt supert kapitel i historien: Interiøret er elegant og stoffvalget gir en følelse av luksus. Instrumentene er meget oversiktlige. Den nye, store berøringsskjermen er et eksempel til etterfølgelse. Setene gir god støtte alle veier. Kjørestillingen kan justeres til det perfekte.

Under panseret sitter VWs nye 1,4 liters bensinmotor med såkalt sylinderkutt. Motoren yter 140 hester og gir et dreiemoment på 250 Newtonmeter fra 1500 omdreininger. Det uvanlig til en bensinmotor å være. Våre akselerasjonsmåling fra 0–100 km/t viser 9, 4 sekunder, noe som er betydelig raskere enn de to andre bilene.

Når du kjører i jevn hastighet med lite behov for kraft, kutter motoren ut driften på to sylindrer. Dette skjer umerkbart og resultatet er et forbruk på bare 0,47 liter på mila på og et CO2-utslipp på 110 gram per kilometer. Motoren er helt ny, men er allerede en av de mest solgte i Norge. Et ekstra bidrag til kjøregleden er DSG-girkassen med dobbelt kløtsj som gir raske automatiske girskift. Du kan også gire den manuelt fra hendler på rattet.

Akselavstanden er økt med seks centimeter, noe som blant annet gir større beinplass bak. Plassen i bagasjerommet er økt til 380 liter og med bakseteryggene nedfelt, får du et fint lasterom med nesten flatt gulv. Vekten på bilen er kuttet med nær 100 kilo. Det bidrar også til lavere forbruk og enda et hakk bedre kjøreegenskaper.

Understellet gir en god kombinasjon mellom komfort og presis veiholdning. Styringen lystrer alle rattinnslag raskt og stabiliteten på dårlig vei er suveren. Bilen har klart kortest bremsestrekning. I vår store vinterbiltest (Motor nr. 2) får Golf maksimale ti poeng i alle disse disiplinene. Har du sans for kjøreglede, kan du ikke unngå å fryde deg i denne bilen.

Halogenlysene på nye Golf lyser faktisk dårligere enn på forrige generasjon. Xenonlyktene på vår testbil er derimot meget gode. Du kan kjøre på fjernlys hele tiden. Kameraet i frontruta ”ser” møtende biler og sørger for at lyktene legger en skygge rundt den møtende bilen slik at den ikke blir blendet.

Nytt sikkerhetsutstyr er et automatisk nødbremsesystem, fartsholder som også holder avstanden til bilen foran samt en trøtthetsvarsler. Sammen med en mengde annet komfortutstyr, koster vår testbil 361 000 kroner før leveringskostnader. Dermed er den en god del dyrere enn de to andre testbilene.

En annen spennende utgave for norske kjøpere er en ny 105 hesters diesel med firehjulstrekk som koster fra 301 500 kroner.