Sju års/150 000 kilometers garanti gir et forutsigbart bilhold uten ekstra kostnader i mange år. Det er liten tvil om  at mange kunder setter stor pris på denne sikkerheten og derfor velger Kia. Selger du bilen etter fire-fem år, vil den nye eieren fortsatt ha to-tre års garanti igjen på bilen. Motors AutoIndex viser da også at Kia-eiernes tilfredshet har økt mye de siste årene. Ikke minst med måten de blir tatt vare på hos forhandleren og jobben som gjøres på verkstedet.

Men den viktigste årsaken til at Kia Picantos suksess, er nok prisen. Med 69 hesters bensinmotor, koster den fra 130 000 kroner pluss leveringskostnader og vinterhjul. Vår testbil, som har en bensinmotor på 85 hester, koster 150 400 kroner. Det er en del tusen kroner rimeligere enn VW Up og Opel Adam.

Kia Picanto er på noen måter også mer praktisk enn Up og Adam. Den har fem dører, er registrert for fem (selv om det er en dårlig idé å forsøke å trykke inn tre voksne i baksetet) og kan trekke henger på opptil 700 kilo. Bagasjerommet på 200 liter er kanskje ikke all verden, men i hvert fall større enn i Adam. I bagasjerommet finner du verken reservehjul eller jekk, så det er nok meningen at profesjonelle skal ta seg av hjulskift.

Picanto er lettkjørt med kort svingradius. Men styringen kunne  vært mer presis. Fra førerplassen har du god oversikt og instrumentene er usedvanlig lettleste. Vi sitter helt greit. Dette er bilen med minst komfortutstyr av de tre.

Motoren på 85 hester passer godt til bilen. Den klarer 0–100 km/t på 13,9 sekunder i vår test og det er raskest av de tre testbilene. Den klarer seg ifølge EU-tallene med 0,43 liter på mila og har et CO2-utslipp på 106 gram.

Kia Picanto blir etter alle solemerker et enkelt, ukomplisert og økonomisk gunstig bilhold.