VW Up er ikke mer enn 3,54 meter fra støtfanger til støtfanger, men har en firkantet design og fem dører. I baksetet kan beinplassen bli litt snau for folk som er over 1,90. Bagasjeplassen på 275 liter er overraskende stor, og det er til og med et reservehjul. Henger kan den imidlertid ikke trekke. Up har maksimal innvendig plass, men setter minimale fotavtrykk.

Meningen er at miljø-avtrykkene også skal være så små som mulig. Det betyr små motorer med lave utslipp. I vår bil sitter det en 60 hesters bensinmotor. Den har for så vidt et bra dreiemoment, men når vi tester 0–100 km/t havner vi på 18,5 sekunder.

Seigdragningen på lave turtall gjør at den føles helt grei i bykjøring. I tillegg har den ifølge EU-tallene er forbruk på bare 0,41 liter på mila. Vi hadde ingen problemer med å kjøre den ned mot dette på landeveien. Det betyr et CO2-utslipp på 95 gram per kilometer. Legger du 7000 kroner ekstra på bordet, får du bilen med 75 hester. Om noen måneder kommer E-Up, som er en elektrisk utgave av bilen.

Vi sitter bra, har god utsikt og opplever bilen som lettkjørt. Interiøret er tiltalende og oversiktlig med lakkerte overflater, men rattet kan ikke justeres i lengden. Girkassen er presis, bilen har liten svingradius, styring et lett og til sammen gjør dette Up til en perfekt bybil. For riktig å understreke det urbane, har Up et nødsystem som automatisk bremser bilen for deg dersom du er uoppmerksom når bilen foran stopper. Maps + more er en informasjons- og underholdningsdings som du kan ta med deg ut av bilen. Den viser ikke bare vei, men styrer også telefonen og musikken din, hjelper deg å parkere og viser hvor økonomisk du kjører. Nødbremsesystemet og Maps + more, må du betale ekstra for.

Rimeligste Up koster fra 125 000 kroner pluss leveringskostnader og vinterhjul. Den har den samme 60 hesters bensinmotoren som sitter i vår bil. Den er en såkalt High-Up med mer utstyr og koster derfor 179 600 kroner. Glasstaket koster ekstra, men gjør kupeen lys og luftig.