Mazda-kundene er ifølge Motors AutoIndex mer enn gjennomsnittlig fornøyd både med bilen og servicen hos forhandleren. Hvorfor Mazda 5 ikke selger like mye som Ford C-Max og Opel Zafira har vi ingen god forklaring på.

Vår testbil, som har en 1,6 liters diesel på 115 hester og det dyreste utstyrsnivået Sport, koster fra 330 300 kroner pluss registreringsomkostninger. Da er utstyr som skinnseter, elektriske skyvedører, xenonlys, fartsholder, ryggesensor og mørke ruter standard. Rimeligst er en 115 hester bensin til 286 600 kroner.

De praktiske løsningene i Mazda 5 avslører samarbeidet med Ford. Mye er likt. De store, elektriske skyvedørene gjør atkomsten til baksetet meget enkel. Ikke minst for alle som har små barn som skal plasseres i barneseter. Dessuten er det ingen fare for at barna slår bulker i bilen som står parkert ved siden av.

Mazda 5 er litt lengre enn Ford Grand C-Max, og det bidrar til at to voksne sitter overraskende bra i de to bakerste setene. Midtsetet i andre rad er smalt og dårlig egnet for voksne, men kan til gjengjeld felles inn i sidesetet, slik at det blir en åpning for gjennomgang til de to bakerste setene. De fem bakerste setene kan enkelt slås ned slik at du får ett lasterom med flatt gulv med en total lengde på nesten to meter. I bilen er det flere små rom, inkludert nede i baksetene, til oppbevaring av ting og tang ute av syne for eventuelle tyver.

Førerplassen passer oss godt. Girspaken sitter høyt, girskiftene er meget presise, men bilen er litt tung på rattet i lukeparkering. Speedometeret og turtelleren ligger inne i hvert sitt ”rør”, er mørke og dårlig lesbare i dagslys. Også berøringsskjermen med navigasjon og radio er mindre oversiktlig enn mange andre vi har sett. På denne skjermen finner du også et lite instrument som viser den aktuelle fartsgrensen på veien med rødt varsel dersom du kjører for fort. Dette burde vært plassert i førerens synsfelt.

Dieselmotoren på 115 hester er på 1,6 liter, har omtrent samme dreiemoment som de andre, men trekker litt dårlige på lave turtall. Den gir imidlertid et forbruk på bare 0,52 liter på mila på blandet kjøring og relativt gunstige CO2-utslipp. Også den lave vekten på bilen bidrar i denne sammenhengen. Den veier 1490 kilo i kjøreklar stand, mot Opel Zafiras 1733 kilo. Også for kjøreegenskapene er dette positivt. Styring og understell gir en nesten perfekt kombinasjon av komfort og stabil veiholdning i vår kritiske elgtest.

Vi har tidligere kjørt bilen med en ny toliters bensinmotor med direkte innsprøyting og 150 hester. Den støyer lite, trekker mykt fra lave turtall, har et forbruk på blandet kjøring på bare 0,69 liter på mila og er et spennende alternativ.