Det startet da VW kom på markedet med Amarok for et par år siden. Og det var kanskje på tide. En pickup er for mange selve arbeidsplassen.

Motor har testet VW Amarok og to andre nykommere, Ford Ranger og Isuzu D-Max, mot to gamle kjenninger: Nissan Navara og bestselgeren Toyota Hilux. Også disse er tydelig oppgradert.

Alle bilene har nå kollisjonsputer både foran og på sidene, mer avanserte bremser og antisladdsystem som standard. På få andre biler er dette nyttigere. Vi har testet bremsene med tom bil og med 400 kilo på lasteplanet. Bortsett fra Isuzu, som får klart økt bremsestrekning med last, påvirkes de andre lite av lasten. Ford Ranger og VW Amarok stopper faktisk raskere med last. Årsaken er trolig bedre utnyttelse av bakbremsene og høyere friksjon mot veibanen.

Økt komfort betyr seter og utstyr som til nå har vært vanlig i personbil samt et innvendig støynivå som er imponerende lavt. Faktisk lavere enn i vanlige personbiler når du kjører i jevn hastighet. Årsaken er at bilene har en kraftig ramme hvor hjulopphengene er festet. På en personbil er hjulopphenget festet rett i karosseriet, noe som gjør at hjulstøyen forplanter seg inn i kupeen.

Men dette har ikke gått utover bilenes primæroppgave: Å ta de tøffe jobbene. De laster fra 650 til over 1000 kilo på planet og kan trekke hengere på over tre tonn. Bilene som laster mest kan føles litt stive uten last, men med 400 kilo på lasteplanet..!

Alle bilene har firehjulstrekk som kan koples ut og inn samt lavgirserie. Vi har kjørt bilene i bratte, sleipe bakker. Alle klarer dette så bra at det holder godt for de fleste oppdrag. Amarok har i tillegg sperre på bakakselen, noe som er en klar fordel når det virkelig er snakk om vanskelige kjøreforhold. På en del av de andre bilene kan du kjøpe dette som ekstrautstyr.

Alle våre biler er såkalte dobbeltkabinere med relativt kort lasteplan. De har i utgangspunktet plass til bakseter, men disse er tatt ut for å gjøre dette til varebiler med derav følgende lavere avgifter. Alle, unntatt VW Amarok, har automatgir.

Motorstørrelsen varierer en del fordi vi har vært prisgitt å bruke den bilen som importøren har hatt mulighet til å skaffe.

Sikkerhet:

Nye Ford Ranger er den eneste pickupen så langt som har fått fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest, med sikkerhet for både voksne og barn som i de beste personbilene. Nissan Navara ble testet i 2008 og fikk bare tre stjerner. Den gang hadde ikke bilen sidekollisjonsputer og belastningene på hode og bein var store. VW Amarok fikk i fjor fire stjerner med litt for høye belastninger i bryst og nakke. Toyota Hilux og nye Isuzu D-Max er ikke testet. Se www.euroncap.com.