Det er ikke mange månedene siden vi kjørte gamle Ford Ranger: En utdatert bil med lite komfort, gammel motor og dårlige kjøreegenskaper. Nå er Ranger tilbake i helt ny utgave. V kan neste snakke om en revolusjon. 

Bilen har nye og mer miljøvennlige dieselmotorer på 150 eller 200 hester. Sistnevnte sitter i vår testbil og har et dreiemoment på hele 470 Newtonmeter. Men motoren er tørst. Ifølge fabrikken må du regne med over en liter på mila på blandet kjøring. Det gir også det høyeste CO2-utslippet.

Noen hundre kilo last er faktisk bare en fordel når det gjelder kjørekomforten. Bilen er konstruert for å trekke henger på opptil 3350 kilo og kan laste 1360 kilo på planet. Med tomt plan er bilen litt stumpet og stiv på dårlige veier, med last er komforten mye bedre. Vi testet bilen med 400 kilo på planet. Det påvirket ikke akselerasjonen nevneverdig, Bremsestrekningen fra 80 km/t ble faktisk litt kortere med last. Firehjulstrekket med lavgirserie betjenes elektronisk med en knapp på dashbordet.

De to aktuelle Ranger-utgavene i Norge er med dobbeltkabin eller som såkalt RAP (Rear Access Panel) Cab. Det er det samme som andre produsenter kaller extended cab – ei litt kortere førerhytte med en og en halv dør og lengre lasteplan. Denne utgaven koster fra 296 700 kroner, mens vår dobbeltkabiner med stor motor koster over 400 000,–, inkludert automatgir.

Ranger er godt utstyrt, med blant annet oppvarmet frontrute og ryggekamera som viser hengerkroken når du rygger deg mot en tilhenger. Minuset er at bildet vises i det innvendige speilet og er litt for lite. Dette er den første pickupen som har klart fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstester.