Det er den norske importøren som har utropt nye D-Max til ”konge”. Målet er å gjøre den til bestselgeren i klassen. Å slå Toyota Hilux og VW Amarok er hårete mål, selv om D-Max har tatt steget fra en gammelmodig og ukomfortabel bil inn i den moderne verden. Men klarer importøren målet på 1000 biler i året, er de ikke langt unna.

Som de andre pickupene har den fortsatt ei solid ramme og bladfjærer bak. Og D-Max er fortsatt en skikkelig arbeidshest. Vår testbil har en nyttelast på 955 kilo og kan trekke en henger på opptil tre tonn. For å klare dette har den en moderne turbodieselmotor på 163 hester/400 Newtonmeter. Den trekker godt, også når vi får 400 kilo på lasteplanet. Men dette er den eneste av testbilene der bremselengden påvirkes særlig av lasten. Uten last stopper den på 27,7 meter, med last 30,8 meter.

Vår bil har automatgir, noe som kan levere enten du velger en dobbeltkabiner eller en X-Cab med noe lenger lasteplan. Standard er en sekstrinns manuell girkasse. Firehjulstrekk og lavgirserie betjenes elektronisk med en knapp på dashbordet.

Mye utstyr er standard, og vi finner oss vel til rette på førerplassen. Kjørekomforten på landeveien er litt preget av den høye lastekapasiteten: Litt stumpete på dårlige veier. Den trives bedre med en del kilo på lasteplanet.

Én ting stusser vi litt på: reservehjulet er byttet ut med et reparasjonssett med skum. På slike biler bør et skikkelig reservehjul være standard. Får du ei flenge i dekket lar det seg ikke reparere med skum.

Med en pris som starter på 349 900 kroner for en godt utstyrt dobbeltkabiner med automatgir, burde det være lett å selge nye D-Max. Extended Cab med litt kortere hytte, men lengre plan, koster fra rundt 300 000 kroner. Det er bare Toyota Hilux som slår denne prisen.