At Navara fortsatt er høyt på bestselgerlistene visere at kjøperne av disse arbeidshestene setter driftssikkerheten høyt. Og Nissan, i likhet med Toyota, oppfattes kanskje fortsatt som mer driftssikre enn sine europeiske konkurrenter. Bilene brukes ofte i jobb under vanskelige forhold og da er det viktig at de henger sammen.

Standardmotoren er en 190 hesters diesel, som er mer enn sterk nok for bilen. Alternativet er en enda sterkere V6-motor på 231 hester. Det er denne importøren klarte å skaffe til vår test. Så store og dyre motorer er i utgangspunktet ikke et konkurransefortrinn. Men på den annen side: Når du får en 190 hester for nesten den samme prisen som konkurrentenes 143- eller 163-hesters motor, er det bra.

En king cab med 190 hesters motor koster fra 317 500 kroner. Vår dobbeltkabiner med V6-motor er svært komfortabel både uten og med last. Støynivået i kupeen er lavt som i en luksuriøs personbil. Men så er listeprisen også 459 900 kroner.

Når vi tester bilene i en 180 meter lang bratt bakke med 400 kilo på lasteplanet, har Nissan 76,5 km/t på toppen. VW Amarok klarer til sammenlikning 63,9 km/t. Med ei slik kraftpakke under panseret undrer det oss litt at nyttelasten ikke er høyere enn 750 kilo. Derimot klarer den en henger på 3000 kilo.

Firehjulstrekket er velprøvd, og lavgirserien betjenes elektronisk med en bryter på dashbordet. Bilens ryggekamera er montert slik at du ser kroken på hengerfestet. Alle som har forsøkt å sette på en henger alene, vet hvor nyttig det er. Men fraværet av beskyttende plastinnlegg i lasteplanet viser seg i form av stygge riper i lastegulvet og baklemmen. Det ser ikke pent ut og gir grobunn for rust.