Historien om hvordan programlederne i britiske Top Gear forsøkte å ta livet av en gammel Hilux med skyting, drukning og sprengning – uten å lykkes – har gått sin seiersgang verden over.

På finn.no er prisene på gamle Hiluxer, med 200 000–300 000 kilometer bak seg og merker etter tøff bruk, overraskende høye. På Motors AutoIndex er Toyota-kundene blant de mest fornøyde.

Et annet forhold som bidrar til suksessen i Norge er at bilen kommer med en 143 hesters dieselmotor som gir en perfekt kombinasjon mellom ytelse og pris. Det vil si at du får en toseter med langt plan – en såkalt extended cab – fra 288 700 kroner. Vår dobbeltkabiner koster 322 200 kroner – omtrent 30 000 kroner mindre enn VW Amarok. Nyttelasten på 675 kilo er derimot lavest av alle testbilene, men likevel innenfor det de fleste har behov for, selv om bilen brukes i på anlegg eller i gårdsrift.

Hilux begynner å få noen år på baken, har Toyota oppgradert bilen slik at den utstyrsmessig ikke ligger mye tilbake for de konkurrentene når det gjelder utstyr og sittekomfort. Blant annet har bilen fått nødvendig antisladdsystem. Firehjulstrekket er velprøvd, men mens de andre bilene har elektronisk innkopling av firehjulstrekk og lavgirserie, skjer dette fortsatt med en egen girspak på Hilux. Det føles mer gammeldags, men er til gjengjeld én elektronisk feilkilde mindre.

En smart løsning er plastbeskyttelsen i lastekassa, som er sprøytet på i et tynt lag. Det stjeler minimalt med plass og har en ru overflate som gjør det vanskeligere for lasten å forskyve seg.