Amarok er både røff, smart og komfortabel. Den ser sint ut og takler vanskelig terreng. Kjøper du bilen kan du velge mellom to forskjellige drivlinjer alt, etter hvilke forhold bilen skal brukes under: Et 4-motion system med permanent firehjulsdrift eller et system mer likt det du finner på personbiler som kopler seg automatisk ut og inn. Du kan også velge et såkalt ”heavy duty” fjæringssystem dersom du skal kjøre med mye last.

Vår testbil var i tillegg den eneste med mulighet til å sperre bakakselen, og det gjør framkommeligheten meget god. Bilen har manuell girkasse, men bakkestarthjelpen er smart og gjør igangkjøring i bratte moter uproblematisk. Bilen har også en offroad-knapp som gjør at elektronikken overtar styringen og sørger for en mest mulig trygg nedstigning i de bratteste bakkene.

På landeveien er Amarok kanskje den mest komfortable. Vi målte støyen i kupeen til 64,7 dBA i jevn hastighet, noe som er lavere enn de aller fleste personbiler. Førerplassen, inkludert setene, er som på en vanlig personbil. Motoren på 163 hester og 400 Newtonmeter gir solid med krefter. Men skal du utnytte lastekapasiteten på godt over ett tonn, trenger du kanskje så pass. Alternativet er en 122 hester, men den blir nok i minste laget.

Lasteplaner på vår dobbeltkabiner er relativt kort, men dette er den eneste bilen som har plass til en europall på tvers mellom hjulbuene. Amarok påvirkes lite av 400 kilo på lasteplanet. Faktisk er bremselengden fra 80 km/t kortere med enn uten last. Dette er dessuten bilen som har det laveste forbruket av de fem, godt hjulpet av manuelt gir. Vi målte et forbruk på 0,65 l/mil på langkjøring.

Amarok er noe dyrere enn hovedkonkurrenten Toyota Hilux. Det som imidlertid gjør at Amarok selger mindre, er at en utgave med forlenget kabin (X-cab) og lengre lasteplan mangler i sortimentet. Hos Toyota står en slik utgave for nesten halvparten av salget.