De fleste firehjulstrekkere som selges i Norge er av såkalt SUV-type. Der sitter du høyt, kan gå rett inn i bilen og får god oversikt over trafikken rundt. Samtidig ser vi nå en utvikling mot at SUV-ene blir mindre og mer kompakte. Det betyr at de blir enklere å bruke i bytrafikk, rimeligere og bruker mindre drivstoff. Mange av disse levers nå også med drift på bare to hjul. Du beholder den høye bakkeklaringen og kjørestillingen, men prisen kuttes.

Citroën C4 Aircross, Opel Mokka og Subaru XV er eksempler på nye, kompakte firehjulstrekkere. Honda CR-V, Mazda CX-5 og Mitsubishi Outlander er større familiebiler. Alle, med unntak av Subaru, har automatisk firehjulstrekk, som koples inn via en elektronisk styrt lamellkløtsj. Et slikt system gir lavere forbruk under kjøring på tørr vei. Men permanent firehjulstrekk slik Subaru har, gir deg enda et hakk bedre framkommelighet.

Ett minus er at de har et noe kraftigere understell og stivere oppsett, for blant annet å motvirke krengefølelsen. Det gir igjen noe mindre komfort, spesielt når underlaget er dårlig.

 

VINTERDRØM: Firehjulstrekkere som gir en vinter uten problemer, selv om brøytebilen glimrer med sitt fravær.

 

Testlagets ønsker

Ulrica Risberg: Mitsubishi Outlander

Andreas Handeland: Mazda CX-5

Tom André Nilsen: Opel Mokka

Tor Magnussen: Mitsubishi Outlander

Dag Edvardsen: Mazda CX-5

Rune Korsvoll: Mazda CX-5