”En bil som er lett å like”, er kommentaren som går igjen i hele testlaget. Citroën C4 Aircross lages av Mitsubishi, men Citroën har bidratt med blant annet en utvendig design og sin velprøvde 1,6 liters turbodiesel.

C4 Aircross er 4,34 meter fra støtfanger til støtfanger. Den er relativt enkel å manøvrere, samtidig som akselavstanden er stor nok til å gi en stabil og sikker kjørefølelse på glatt underlag. I tillegg er beinplassen i baksetet bra. Bagasjerommet på 416 liter er litt større enn forventet i en så kompakt bil.

Når vi sier at C4 Aircross ikke gir den typiske Citroën-følelsen, så tenker vi blant annet på den innvendige designen. Det er meget oversiktlig med lettleste instrumenter og godt plasserte brytere. Men Citroën-tilhengere vil også oppdage at komforten på dårlig underlag er et hakk dårligere enn de er vant med. Understellet er noe stivere og takler ikke små ujevnheter like bra som de franske Citroën-bilene.

FIREHJULSTREKKET ER SOM i Mitsubishi ASX: Det vil si automatisk innkopling av bakhjulene via en elektronisk styrt lamellkløtsj når det blir glatt. Med et lite ratt mellom setene kan du låse til permanent 4x4 i lave hastigheter. Vi er usikre på hvor effektivt dette er. I de testene vi gjorde opp en glatt bakke, merket vi ingen stor forskjell fra den automatiske innstillingen.

I vår testbil sitter Citroëns egen turbodieselmotor på 115 hester. Den har godt drag helt fra bunnen og gir ikke minst bilen en gunstig pris. Det vil si 346 800 kroner inkludert ei grei utstyrspakke og kostnader for frakt og levering. Vi føler at dette er mye bil for pengene.

Aircross leveres også med bare forhjulstrekk. Da starter prisen på 259 900 kroner med en 116 hesters bensinmotor.

EGEN DESIGN: Citroën C4 Aircross ser godt ut, har en god pris og kan skryte av solid japansk kvalitet.

Fabrikkdata          Citroën C4 Aircross

Pris: Fra kr 259 900,– (1,6 bensin 2WD – 116 hk)
Pris testbil: 1,6 HDi – Kr 346 800,– inkl. frakt og levering
Motor testbil: Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm/16 vent. registerreim.
Ytelse: 115 hk/84 kW v. 3600 omd
Moment: 270 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0–100 km/t 180 km/t/ 11,6 sekunder
Forbruk l/mil: 0,45/0,56/0,49 landevei/by/blandet
Tankvolum: 63 liter

Teknisk beskrivelse

  • Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbru, stabilisatorstag foran.
  • Bak: Flerstagsoppheng, stabilisatorstag og skrufjærer.
  • Drivverk: Automatisk firehjulstrekk med elektronisk styrt lamellkopling, antispinn og antisladd. Sekstrinns manuell girkasse.
  • Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS- bremser m/nødbremsassistent og el. bremsekraftfordeling.
  • Styring/svingdiameter: Tannstang med elektr. servo/10,6 meter.
  • Dekk: Continental CrossContact – 225/55R 18.
  • Lengde/bredde/høyde cm: 434/180/163.
  • Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1500/560.
  • Henger/taklast kg: 1300/55.
  • Akselavst./sporvidde cm: 267/155 – 154