Ved første øyekast er det kanskje ikke så lett å se de store forandringene fra forrige CR-V, men de er der. Den nye ser større ut enn den gamle, men er faktisk litt kortere Årsaken til ”synsbedraget” er en lavere og mer elegant framtoning.

Honda har tatt et bevisst valg og laget bilen som en mellomting mellom en stasjonsvogn og en SUV. Det betyr at kjørekomforten er blitt bedre og bakkeklaringen mindre (16,5 cm). Vi sitter godt i setene og interiøret er lett å gjøre seg kjent med. Selv om bilen er litt kortere er bagasjeplassen økt med 65 liter og passer dermed utmerket for en barnefamilie. Plassen i baksetet, ikke minst for beina, er god for tre personer. Måten å felle ned bakseteryggene på, begynner å nærme seg stor ingeniørkunst. Ved å trekke i en liten spak på siden i bagasjerommet (eller en liten hempe på siden av baksetet) faller seteryggen automatisk framover, samtidig som sitteputen felles opp og hodestøtten klapper sammen. Et minus for dårlig sikt bakover.

CR-V HAR FÅTT et nytt firehjulstrekksystem med elektronisk styrt inn- og utkopling istedenfor det gamle mekanisk-hydrauliske systemet. Det betyr raskere innkopling av firehjulstrekk når veien er glatt, noe som skal gi bedre framkommelighet.

Testbilen har en 2,2 liters diesel på 150 hester og sekstrinns manuelt gir. Dette er en fin motor med mye kraft på lave turtall. Den koster 481 000 kroner inkludert en topp utstyrspakke og registreringskostander. Det er noen tusenlapper mer enn flere av konkurrentene.

Bilen kommer også i en rimeligere utgave med bare forhjulstrekk. Den høye sittestillingen er den samme, men prisen starter på 339 000 kroner med en 155 hesters bensinmotor.

PERSONBIL: Nye Honda CR-V er laget mer som en kombinasjon av stasjonsvogn og SUV.

Fabrikkdata         Honda CR-V

Pris: Fra kr 330 000,– (2,0i-VTEC 2WD – 155 hk)
Pris testbil:  2,2 i-DTEC 4WD exec. – Kr 481 000,– inkl. frakt og levering
Motor testbil:  Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2199 ccm/16 vent. Registerkjede.
Ytelse: 

150 hk/110 kW v. 4000 omdr.

Moment:  350 Nm v. 2000 omdr.
Toppfart/aks.  190/9,7 sekunder
Forbruk l/mil:  0,53/0,94/0,58 landevei/by/blandet
Tankvolum:  58 liter

Teknisk beskrivelse

  • Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbru og stabilisatorstag foran.
  • Bak: Flerstagsoppheng, stabilisatorstag og skrufjærer.
  • Drivverk: Automatisk firehjulstrekk med elektronisk styrt lamellkopling, antispinn og antisladd. Sekstrinns manuell girkasse.
  • Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS, bremsekraftfordeler og nødbremsassistent.
  • Styring/svingdiameter: Tannstang med servo/10,4 meter.
  • Dekk: Continental CrossContact – 225/60 R18.
  • Lengde/bredde/høyde cm: 457/182/169. Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1723/477.
  • Henger/taklast kg: 2000/80.
  • Akselavst./sporvidde cm: 263/157 – 158