Siden introduksjonen i høst har CX-5 solgt i ”bøtter og spann”. Problemet nå er at forhandlerne ikke får nok biler og at ventetiden er blitt i lengste laget.

Det er flere ting som gjør Mazda CX-5 til en vinner. Det første mange kommenterer er den utvendige designen. Den innvendige plassen er dessuten bedre enn hos en del konkurrenter. Bagasjerommet på 505 liter holder til en familie. Førerplassen gir et litt eksklusivt preg og setene er de beste.

Det som imponerer mest, er det du ikke ser. Velkjent teknikk er videreutviklet til å gi omtrent de samme resultatene som andre får ved bruk av hybridteknikk. 100 kilo er kuttet bare fra karosseri og understell. Veiholdningen i kritiske manøvrer er blitt bedre, forbruket lavere og akselerasjoner raskere. I dieselmotoren som sitter i vår bil er kompresjonen satt ned, vekten og den innvendige friksjonen er redusert og en tostegs turbo bidrar til god trekkraft hele veien fra 1700 til 4500 omdreininger. Motoren klarer de kommende Euro6 rensekravene uten en NOx-katalysator. Samtidig har den et lavere støynivå enn konkurrentene. Vår testbil har en ny sekstrinns automatgirkasse som skifter omtrent like raskt og komfortabelt som ei automatkasse med dobbeltkløtsj. Forbruket på bilen er bare 0,55 liter på mila på blandet kjøring.

Testbilen er den dyreste og best utstyrte av alle CX-5-modellene, og koster 425 700 kroner – automatgiret inkludert. Det er en meget konkurransedyktig pris. Det aller beste kjøpet er utgaven med tohjulstrekk. Den koster fra 284 100 kroner.

SUKSESS: Mazda CX-5 er en bil som imponerer på nesten alle måter.

NY TEKNIKK: Skyactive-teknikken betyr lavt forbruk og bedre kjøreegenskaper er resultatet.

Fabrikkdata         Mazda CX-5

Pris:

Fra kr 284 100,– (2,0 Go 2WD – 165 hk).

Pris testbil: 

2,2 D Sport 4x4 aut. – Kr 425 700,– inkl. frakt og levering.

Motor testbil: 

Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2191 ccm/16 vent. registerkjede

Ytelse: 

150 hk/110 kW v. 4500 omdr.

Moment:  380 Nm v. 1800 omdr.
Toppfart/aks.  194 km/t/ 10,2 sekunder
Forbruk l/mil:  0,49/0,64/0,55 landevei/by/blandet
Tankvolum:  58 liter

Teknisk beskrivelse

  • Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbru, stabilisatorstag og hjelperamme foran.
  • Bak: Flerstagsoppheng, stabilisatorstag og skrufjærer.
  • Drivverk: Automatisk firehjulstrekk med elektronisk styrt lamellkopling, antispinn og antisladd. Sekstrinns automatgir.
  •  Bremser: Ventilerte skivebremser foran, tromler bak. ABS, bremsekraftfordeler og nødbremsassistent.
  • Styring/svingdiameter: Tannstang med elektr. servo/11,2 meter.
  • Dekk: Continental CrossContact – 225/60 R17.
  • Lengde/bredde/høyde cm: 456/184/171.
  • Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1565/585.
  • Henger/taklast kg: 2000/50.
  • Akselavst./sporvidde cm: 270/159 – 159