Nye Outlander er den største av de seks testbilene. Med 591 effektive liters bagasjeplass med fem seter i bruk og en total lastelengde med nedslåtte bakseter på 1,8 meter, er den en perfekt familiebil. Den kan også leveres som sjuseter, der de to bakerste setene enkelt felles ned i gulvet når de ikke er i bruk. Elektrisk bakluke og bakseter som kan flyttes fram og tilbake er praktisk.

Den utvendige designen er mer avrundet og elegant enn på forgjengeren. Bak rattet føler vi en klar nivåhevning. Setene er bedre og instrumenteringen er mer oversiktlig og ryddig. Men først og fremst er kjørekomforten forbedret. Støynivået er lavere, styringen mer presis, stabiliteten på glatte veier meget god og fjæringskomforten bedre. I tillegg har den store bilen en overraskende kort svingradius. 

Testbilen har en 2,2 liters dieselmotor på 150 hester og en seks trinns manuell girkasse. Motoren har et dreiemoment på 380 Newtonmeter allerede ved 1750 omdreininger og det gir mye krefter under normal kjøring. Sammen med den presise girkassen gjør den kjøringen til en drøm. Førstegiret ligger uvanlig lavt, noe som gir god trekkevne når du har en tung henger bak. På den annen side tømmer du giret fort i daglig kjøring. Firehjulstrekksystemet er automatisk og kopler inn bakhjulene elektronisk når det er glatt. Med en knapp mellom setene kan du velge å låse firehjulstrekken i lave hastigheter.

Testbilen koster 429 500 kroner som sjuseter med en bra utstyrspakke. Tar du vekk de to bakerste sparer du 30 000 og får et større bagasjerom. Kjøper du bilen med tohjulstrekk, noe ikke så mange har gjort foreløpig, koster den fra 299 900 kroner – før leveringskostnader.

OBS: Vær oppmerksom når du skal fylle spylevæske. Rett ved siden av påfyllingen, sitter en maken tank som rommer motorens kjølevæske.

KOMFORT: Størrelsen er den samme, men komforten er bedre og prisen lavere i nye Mitsubishi Outlander.

Fabrikkdata         Mitsubishi Outlander

Pris:

Fra kr 299 900,– (2,0 Invite 2WD – 150 hk).

Pris testbil: 

2,2 DID InStyle+ 7-seter – Kr 429 500,– + frakt og levering

Motor testbil: 

Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2268 ccm/16 vent. Registerreim.

Ytelse: 

150 hk/110 kW v. 3500 omdr.

Moment:  380 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks.  200 km/t/ 10,2 sek
Forbruk l/mil:  0,47/0,65/0,54 landevei/by/blandet
Tankvolum:  63 liter

Teknisk beskrivelse

  • Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbru og stabilisatorstag foran.
  • Bak: Flerstagsoppheng, stabilisatorstag og skrufjærer.
  • Drivverk: Automatisk firehjulstrekk med elektronisk styrt lamellkopling, antispinn og antisladd. Femtrinns manuell girkasse.
  • Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS, bremsekraftfordeler og nødbremsassistent.
  • Styring/svingdiameter: Tannstang med servo/10,6 meter.
  • Dekk: Nokian Hakkapeliitta R – 225/55 R18.
  • Lengde/bredde/høyde cm: 467/180/168.
  • Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1665/585.
  • Henger/taklast kg: 2000/80.
  • Akselavst./sporvidde cm: 267/154 – 154.