Veien fra Beitostølen over Valdresflya har både svinger og raske partier. Sjelden har vi opplevd maken til stabilitet og lettkjørthet på glatt underlag som i Subaru XV.

XV ser kanskje ut som en vanlig personbil, men har faktisk den høyeste bakkeklaringen av alle i testen. I vår relativt enkle bakketest, er det nettopp XV som klatrer enklest opp til toppen.

Så får det heller stå sin prøve at komforten ikke er like god. XV har relativt kort akselavstand og fast avfjæring, noe som gir en litt stump følelse på dårlig underlag. Antisladdsystemet bråker mye når det slår inn. På gode asfaltveier er komforten bra.

MOTOREN STØYER MER enn vi liker. Slik har det alltid vært med Subarus boksermotorer og dieselutgaven er ikke noe unntak. Til gjengjeld er den usedvanlig sterk. Den har et volum på to liter, men er ”trimmet ned” til 109 hester. Det betyr god styrke på lave turtall. Det er spesielt viktig når det butter imot på dårlige veier. Med denne motoren koster bilen 374 900 kroner. Den rimeligste utgaven har bensinmotor på 114 hester og starter på 299 900 kroner. XV kommer ikke i en billigutgave med bare forhjulstrekk.

Førerplassen i XV er oversiktlig. I baksetet sitter tre voksne brukbart. Plassen i bagasjerommet er imidlertid begrenset, ikke minst på grunn av den hellende bakenden på bilen. Bakseteryggene kan felles ned med ett enkelt grep hvis du trenger med plass.

SUKSESS: Subaru XV er bilen vi ville satt vår lit til på fjellet med dårlig, ubrøytet vei.

Fabrikkdata         Subaru XV

Pris: Fra kr 299 900,– (1,6 Comfort – 114 hk).
Pris testbil:  2,0 D Premium – Kr 374 900,– + frakt og levering
Motor testbil:  Fire syl, bokser, turbodiesel, commonrail, 1998 ccm/16 vent. registerreim.
Ytelse:  109 hk/80 kW v. 3600 omdr.
Moment:  310 Nm v. 1600 omdr.
Toppfart/aks.  0–100 km/t: 198 km/t/ 9,3 sekunder
Forbruk l/mil:  0,50/0,68/0,56 landevei/by/blandet
Tankvolum:  60 liter

Teknisk beskrivelse

  • Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbru og stabilisatorstag foran.
  • Bak: Doble triangelbruer, stabilisatorstag og skrufjærer.
  • Drivverk: Permanent firehjulstrekk med viskosekopling, antispinn og antisladdsystem. Sekstrinns manuell girkasse.
  • Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS, bremsekraftfordeler og nødbremsassistent.
  • Styring/svingdiameter: Tannstang med servo/10,6 meter.
  • Dekk: Continental CrossContact – 225/55 R17.
  • Lengde/bredde/høyde cm: 445/178/157. Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1415/545.
  • Henger/taklast kg: 1600/-.
  • Akselavst./sporvidde cm: 264/162-162